IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: Makowski
Na odwrocie deski wydrapany napis: Makowski | N. 140 (tak oznaczono spuściznę artysty - prace pozostałe w pracowni po jego śmierci).
Od roku 1918 w obrazach i rysunkach Makowskiego coraz częściej pojawiają się dzieci. Sporadycznie artysta malował je już wcześniej, teraz jednak stają się wiodącym motywem jego obrazów. Początkowo główki dzieci, malowane przeważnie na niewielkich deseczkach, są traktowane dość szkicowo, a ich twarzyczki modelowane światłocieniem. Z czasem zmienia się jednak sposób w jaki artysta traktuje swoje modele. Około 1920 następuje znaczne uproszczenie dziecięcej fizjonomii: rysunek staje się delikatniejszy, faktura gładsza, modelunek bardziej kontrastowy. Twarze dzieci tracą niejako trzeci wymiar, stają się bardziej płaskie, mniej realne. Okrągły owal twarzy, okrągłe oczy powodują, że małe modele są jeszcze bardziej dziecinne", jakby dziecinną rysowane ręką. [...] W obrazach olejnych gama kolorystyczna , początkowo dość ciemna, z biegiem czasu rozjaśnia się, rozgrywając się w tonach perłowych szarości, delikatnych odcienie różowych, liliowych i niebieskich. (cyt. za W. Jaworska, Tadeusz Makowski, Kraków 1999, s.16). Sposób traktowania motywu dzieci zmieniał artysta także i później, ale prezentowany tu portret Małego myśliwego można zaliczyć właśnie do tej grupy wcześniejszych obrazów, powstałych około...
Tadeusz Makowski:
Tadeusz Makowski (Oświęcim 1882 - Paryż 1932) - malarz, grafik; w latach 1903-1908 studiował malarstwo u Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów podróżował do Wenecji, po ich ukończeniu wyjechał do Paryża i tam pozostał na stałe. W czasie I wojny światowej przebywał w Bretanii, przyjaźniąc się z Władysławem Ślewińskim. W 1916 wrócił do Paryża, skąd wyjeżdżał do Owernii, Holandii i Belgii. W początkach twórczości inspirował się malarstwem Pierra Puvis de Chavannes’a. W latach 1912-1915 w jego obrazach widoczna jest fascynacja kubizmem, a później także inspiracje dawnym malarstwem holenderskim i polską sztuką ludową. Z czasem artysta coraz bardziej upraszczał formę, dochodząc do stworzenia „własnego systemu znaków plastycznych“. Szczególnie często malował dzieci, w okresie późniejszym także starych ludzi, a zawsze chętnie kwiaty i pejzaże. Wiele wystawiał we Francji, natomiast w kraju nie był specjalnie znany. Jedyna większa wystawa jego prac odbyła się w roku 1936 w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki. Dziś jest uznany za jednego z najciekawszych malarzy polskich okresu dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość, wnikliwie opracowana i omówiona w opracowaniach prof. W. Jaworskiej, prezentowana była w 1960 na wystawie monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie, na wystawie w 1990/1991 prezentowanej w Bochum i Muzeum Narodowym w Warszawie i na ostatniej wystawie w Muzeum Śląskim w Katowicach i ponownie w Muzeum w Warszawie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2004-03-14 | 28 | 190 000 zł | - | N/A PLN USD |
2006-12-10 | 28 | 190 000 zł | - | N/A PLN USD |
2012-03-18 | 28 | 190 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |