IInformacje o dziele:
45 x 33,5 (sama kompozycja); 47,3 x 36,5 cm (w świetle ramy)
sygnowana l.d.: JM (monogram wiązany) | 31/12 rp 1880
O okolicznościach powstania akwareli Sobieski zdobywa chorągiew pod Wiedniem wspomina w swoim dzienniku Marian Gorzkowski, wieloletni sekretarz krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Wymieniając ją wśród dzieł Matejki namalowanych w roku 1880, pisze: „Akwarela przedstawiająca Sobieskiego na koniu pod Wiedniem ścinającego łeb Turkowi, pod koniem leży zabity Niemiec. Akwarela ta była zamówiona do zbiorowego albumu wiedeńskiego, przeznaczonego jako dar od Wiednia dla następcy tronu. W obrazku tym Matejko umyślnie przedstawił zabitego Niemca, by, jak mi mówił z uśmiechem, przypominali sobie w Wiedniu, czym był dla nich Sobieski”.
Matejko powtórzył tu – z nieznacznymi zmianami – motyw opracowany rok wcześniej w centralnej partii olejnego obrazu Odsiecz Wiednia (59 x 104 cm; dawniej w Muzeum Wielkopolskim w Poznaniu; zaginiony w czasie II wojny światowej), w którym przedstawił Sobieskiego na czele husarii atakującej obóz turecki. Zdobycie przez Sobieskiego chorągwi nie jest faktem historycznym; Matejce chodziło o szerszą alegorię ukazującą polskiego króla jako zwycięskiego rycerza, „obrońcę chrześcijaństwa” ratującego Wiedeń przed nawałą turecką. Treści te dopowiada widniejący w dali zarys wieży katedry św. Stefana.
Akwarela,...
Jan Matejko:
Jan Matejko (Kraków 1838 - Kraków 1893) - najwybitniejszy polski malarz historyczny; studia malarskie rozpoczął pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza i W. K. Stattlera w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (lata 1852-1858). Następnie uczył się w Akademii monachijskiej u H. Anschütza (1859) i przez dwa miesiące w Akademii wiedeńskiej u C. Rubena (1860). Po studiach mieszkał i pracował w Krakowie. W 1873 objął stanowisko dyrektora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych, pełniąc tę funkcję aż do śmierci. Dużo podróżował - wielokrotnie wyjeżdżał do Paryża (w latach 1865-1880), Wiednia (1866-1888), w 1872 był w Konstantynopolu, a rok później w Pradze i Budapeszcie, odwiedzał również Włochy (1878-1879 i 1883). Był członkiem licznych akademii i towarzystw artystycznych m.in. Académie des Beaux-Arts (1873) i Instytutu Francuskiego (1874) w Paryżu, berlińskiej Akademii Sztuki (1874), Akademii Rafaelowskiej w Urbino (1878) i Künstlersgenossenschaft w Wiedniu (1888). W 1864 został członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie, w 1887 otrzymał doktorat filozofii honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Był twórcą wielkich i znanych płócien, m.in. Kazania Skargi, Rejtana, Unii Lubelskiej, Batorego pod Pskowem, Bitwy pod Grunwaldem, Hołdu Pruskiego czy Kościuszki pod Racławicami. Malował także portrety i - rzadziej - sceny religijne czy rodzajowe. Ważną rolę w jego twórczości odgrywał rysunek - artysta opracował, m.in. album Ubiory w Polsce od 1200 do 1795 oraz rysunkowy cykl Poczet królów i książąt polskich. W latach 1889-1891, wraz z zespołem uczniów, pracował nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie. W rodzinnym domu malarza, przy ulicy Floriańskiej w Krakowie od 1898 mieści się poświęcone mu muzeum - Dom Matejki (Oddział MNK).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-12-10 | 71 | 240 000 zł | - | N/A PLN USD |