Agra Art | Aukcje

- 10 grudnia 2006

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STAROŚĆ I MŁODOŚĆ, OK. 1920
Nr:
9272
Technika:
akwarela, kredka, pastel, karton
Wymiary:
62.8 cm x 47.5 cm
Cena wywoławcza:
12 000 zł
Cena uzyskana:
13 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: T. Axentowicz

Ten nastrojowy obraz powtarza częsty w twórczości Axentowicza motyw siwowłosego starca i zamyślonej młodziutkiej dziewczyny, określany jako "Starość i młodość". Należy do większego zespołu podobnych rodzajowo-symboliczno kompozycji o treściach związanych z upływem czasu, przemijaniem, starością. Wizerunek starca odbierany jest czasem jako utajniony autoportret artysty, towarzysząca mu dziewczyna często nosi krakowską chustę, dominujący akcent barwny tych subtelnych kolorystycznie kompozycji.

Teodor Axentowicz:

Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2006-12-10 6 12 000 zł 13 000 zł N/A PLN USD