IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: A.Wierusz-Kowalski
Na odwrocie płótna trzy zatarte owalne stemple z czytelną częścią napisu: Adrian /.../ MÜNCHEN /.../.
Na krośnie napis: E X 940; ponadto nalepka z napisem atramentem: Berenbau; także firmowa drukowana nalepka: R. LÉRONDELLE | Emballage d’Objects d’art. | 76, Rue Blanche, PARIS.
Na ramie drukowana nalepka: AMSLER & BOTHART | KGL. HOFKUNSTHAND 2G. | BERLIN W. BEHRENSTR. 29a
Samotne wilki w śnieżnym pustkowiu mroźnej zimowej nocy były jednym z ulubionych tematów obrazów Wierusza-Kowalskiego, który - począwszy od lat 80. XIX w. aż po lata późnej twórczości - namalował wiele wersji i wariantów takich kompozycji (Samotnik, Rabuś, Na placówce - basior czatujący, W lutym na Litwie i inne). Obrazy te należały do najbardziej popularnych i poszukiwanych jego prac, a płótno zatytułowane Melancholik zakupiono do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium. „Najsłynniejsze były sceny z wilkami - pisał Eligiusz Niewiadomski - Wierusz Kowalski wystudiował wilka jak mało kto, [a obrazy te] należą do najsilniejszych rzeczy artysty“.
Artysta malował wilki i z natury - w majątku w Mikorzynie trzymał żywe zwierzęta, i z modeli - w pracowni monachijskiej miał dwa wypchane wilki: stojącego i spiętego w skoku. Do tego zespołu obrazów...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-12-10 | 53 | 130 000 zł | - | N/A PLN USD |
2013-12-08 | 53 | 130 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |