Agra Art | Aukcje

- 19 grudnia 2006

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
TERMINATORSKIE TRUDY, 1881
Nr:
7344
Technika:
olej, deska
Wymiary:
43.8 cm x 32.5 cm
Cena wywoławcza:
30 000 zł
Cena uzyskana:
41 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: F. Streitt

Na odwrocie autorski (?) napis farbą: Terminatorskie trudy | mal. F. Streitt r 1881 | Monachium. Poniżej: prawo rozpowszechniania | zastrzeżone.

W roku 1877 w warszawskiej Zachęcie Streitt wystawił obraz zatytułowany Lata terminatorskie, na którym przedstawił chłopca – czeladnika szewskiego huśtającego w kołyskę z płaczącym dzieckiem. Obraz, reprodukowany w ówczesnej prasie, cieszył się zapewne zainteresowaniem, skoro artysta powrócił do tego motywu malując w roku 1881 jego rozbudowaną wersję – prezentowane tu Terminatorskie trudy. Warstwa anegdotyczna jest taka sama, tylko „trudów” znacznie przybyło; chłopiec opiekuje się jeszcze drugim, nieco starszym dzieckiem. W obu obrazach artysta posłużył się tymi samymi rekwizytów – narzędziami, wyposażeniem warsztatu, kołyską – przedmiotami, które musiał mieć w pracowni i które, w różnych zestawach, wprowadzał do swoich rodzajowych obrazów. (Porównaj: „Kłosy” 1878, pierwsze półrocze, il. na s. 361; J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860 - 1914, Wrocław 1969, s. 352).

Franciszek Streitt:

Franciszek Streitt (Brody 1839 - Monachium 1890) w latach 1856-1866 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, a następnie w Akademii wiedeńskiej u Eduarda Engertha. W roku 1871 osiadł na stałe w Monachium, dzieląc pracownię z przyjacielem, malarzem Antonim Kozakiewiczem. Z Monachium wyjeżdżał do Krakowa i na Węgry. We wcześniejszym okresie - jak przystało na ucznia Matejki - malował kompozycje historyczne, ale o zabarwieniu rodzajowym (Pożegnanie syna wyruszającego na wyprawę wiedeńską). Później, już w Monachium malował portrety i pejzaże oraz - przede wszystkim - rodzajowe sceny z małych polskich miasteczek czy wsi - jarmarki, wędrownych muzykantów, obozowiska Cyganów. Chętnie malował też nieco sentymentalne scenki z dziecięcymi bohaterami. W jego pracach dużą rolę odgrywała anegdota, dopowiedziana jeszcze opisowym, literackim tytułem; Zakazany owoc, Pociecha matuli, Bez jutra czy Ostatnia krówka. Obrazy artysty „pokazujące z największa wiernością życie ludu polskiego /../, znalazły jak najżywsze uznanie” i cieszyły się znacznym powodzeniem, a wiele z nich trafiało na angielski bądź amerykański rynek sztuki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-09-25 44 80 000 zł - N/A PLN USD
2006-03-26 20 50 000 zł - N/A PLN USD
2006-12-19 26 30 000 zł 41 000 zł N/A PLN USD