[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DZBANKI, OK. 1948-49
Nr:
9478
Technika:
akwarela, ołówek, papier
Wymiary:
23 cm x 22.8 cm
Cena wywoławcza:
7 500 zł
Cena uzyskana:
9 000 zł
IInformacje o dziele:
sygn. oł. l.d.: A Wróblewski, p.g.: 148na odwr. oprawy l.g. nalepka z danymi pracy z odniesieniem do katalogu Inedita (patrz niżej) i nr depozytowym: MNK ND.9678, niżej nalepka z nr: 44, niżej na dwóch paskach gęsiej skórki oł.: ND. 9678 | karta 8457, niżej nalepka wydruk: 44. Dzbanki | 1948-49, akwarela
Praca wzmiankowana w katalogu:
- Gwasze, akwarele, rysunki Andrzeja Wróblewskiego. Inedita, Galeria In Spe [wystawa w:] Muzeum Teatralne, War szawa II 2002 [nast. wystawa objazdo wa: BWA, Gorzów Wlkp. III 2002 – BWA, Olsztyn IV 2002 – Galeria El, El bląg V 2002 – Galeria Miejska Arsenał, Poznań VI 2002], s. 36, kat. 44.
Andrzej Wróblewski:
Andrzej Wróblewski był synem znanej graficzki, Krystyny Wróblewskiej, która kierowała jego pierwszymi krokami na polu sztuki. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie (1945-1952) pod kierunkiem Zygmunta Radnickiego, Zbigniewa Pronaszki, Hanny Rudzkiej-Cybis i Jerzego Fedko-wicza. Równocześnie studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (1945-1948), kończąc ten kierunek z tytułem magistra. W latach 1948-1949 był członkiem założonej przez siebie na ASP
w Krakowie „Grupy Samokształceniowej“, w skład której wchodzili także m.in. Andrzej Wajda, Witold Damasiewicz i Andrzej Strumiłło. Jako teoretyk grupy, a także we własnej ówczesnej praktyce malarskiej, Wróblewski postulował metodę nazwaną przez niechętnych młodym kapistów „neobarbarzyństwem“. Była to pierwsza w Polsce próba wprowadzenia rodzimej, nie importowanej z ZSRR wersji socrealizmu, zduszona przez władze szkolnictwa artystycznego podczas Ogólnopolskich Po-pisów Szkół Artystycznych w Poznaniu w 1949. Zaczęty w tym czasie cykl „Rozstrzelań“ został dopiero po 1956 uznany za najbardziej wstrząsające i przez to prawdziwe oddanie dramatu wojny.
Od 1950 Wróblewski pracował jako asystent, następnie aspirant w macierzystej uczelni (do 1955). Próbował - bez powodzenia - poddać się dyscyplinie realizmu socjalistycznego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Z ostatnich lat twórczości artysty pochodzą najważniejsze, poza „Rozstrzelaniami“, jego dzieła: Kolejka trwa, Ukrzesłowienia, Szofer - wszystkie z 1956. Ważnym wątkiem jego twórczości były prace na papierze: liczne akwarele, rysunki, monotypie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-12-19 | 67 | 7 500 zł | 9 000 zł | N/A PLN USD |