Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 20 października 1996

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
REFUGIUM DOLENTIUM
Nr:
895
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
108.5 cm x 74.2 cm
Cena wywoławcza:
40 000 zł
Cena uzyskana:
49 500 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany l.d.: Rodaki 1915 | Olkuskie | Wojciech Kossak Na odwrocie nalepka z wystawy w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie z tytułem obrazu Refugium dolentium i datą 12. V. 1917. Obraz, od nazwy miejscowości w okolicach Olkusza, znany także pt. Rodaki, eksponowany był na pokazie dzieł Wojciecha Kossaka otwartym 12 maja 1917 r. w specjalnej sali warszawskiej Zachęty równocześnie z „Salonem wiosennym artystów warszawskich”. Najważniejszym z wystawionych wówczas obrazów artysty było sławne płótno z 1905 r. Krwawa niedziela w Petersburgu, tematem kilkunastu innych prac, wg słów recenzenta, były „wspomnienia obozowe, jakby notaty wrażeń, przez które sam autor przechodził. Taki Parlamentariusz, Rodaki, scena w dzwonnicy wprost zdumiewają energią życia. Młodzi żołnierzykowie legioniści wybornie utrwaleni będą cieszyć oko licznych pokoleń, będą tworzyć ilustrację doskonałą do legendy (...) o tych olbrzymich zmaganiach”.

Wojciech Kossak:

Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1996-10-20 40 000 zł 49 500 zł N/A PLN USD