IInformacje o dziele:
Sygnowany p.g.: Olga Boznańska
Nie znany dotąd szerzej, reprezentacyjny Portret Edwarda Franchetti - obraz wysokiej, muzealnej klasy - namalowała Olga Boznańska w pierwszych latach swego pobytu w Paryżu. Był to okres wielkiego powodzenia jej sztuki w kręgach francuskich koneserów - artystów, pisarzy, członków rządu. W tym okresie Boznańska wiele wystawiała, a jej prace były chętnie kupowane, także do francuskich zbiorów muzealnych. W malowanych wówczas obrazach stopniowo odchodziła od ulubionych monachijskich szarości, wzbogacając paletę wielością żywych kolorów tak, że płaszczyzny obrazów mieniły się wibrującymi refleksami barw. Charakterystyczne „odrealnienie” tych portretów w połączeniu z subtelną charakterystyką modeli sprzyjało dążeniom artystki do pogłębienia psychicznego wyrazu przedstawianych osób.
Olga Boznańska:
Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1996-10-20 | 70 000 zł | 95 000 zł | N/A PLN USD |