Agra Art | Aukcje

- 16 stycznia 2007

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
Z CYKLU ILUSTRACJI DO „BOSKIEJ KOMEDII"
Nr:
9579
Technika:
ksylodruk barwny, papier kremowy
Wymiary:
25.5 cm x 18.5 cm
Cena wywoławcza:
100 zł
Cena uzyskana:
900 zł

IInformacje o dziele:

Z cyklu ilustracji do „Boskiej Komedii” Dantego – Piekło, Pieśń 17, 1959-1963

sygn. z klocka śr. d.: Dali [w ramce], oł. pod ryc. l.: E A., p.: Dali

Praca wzmiankowana i reprodukowana w katalogach:
-Salvador Dali. Catalogue Raisonné of Prints II. Lithographs and Wood Engravings 1956-1980. Edited by Ralf Michler and Lutz W. Löpsinger, Prestel, Munich – New York 1995, s. 104, il. 1055
-The Official Catalog of the Graphic Works of Salvador Dali, authorized by Dali, by Albert Field, The Salvador Dali Archives, New York 1996, s. 199, il. b.

Praca jest oprawiona.

Salvador Dali:

Salvador Dali (Figueres 11 V 1904 – Figueres 23 I 1989) w 1921 rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926, kiedy relegowano go (nie po raz pierwszy) za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 wspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W ciągu lat 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Niewielki ten obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2007-01-16 13 100 zł 900 zł N/A PLN USD