IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: F RuszczycNa odwrocie karta z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego potwierdzającego autorstwo F.Ruszczyca (Kraków 24.11.1942). Na krótszej listwie krosna stempel: 32.
Po ukończeniu petersburskich studiów Ruszczyc zamieszkał w rodzinnym majątku Bohdanów koło Wilna, a tamtejsza okolica i otoczenie stały się głównym tematem jego dzieł. Od wiosny 1900 w rysunkowych szkicach, studiach malarskich i samodzielnych obrazach artysty powtarzał się motyw jabłoni w sadzie, motyw który pełną realizację znalazł w dużym, pełnym dramatycznej ekspresji płótnie Stare jabłonie (zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie). Prezentowany tu obraz powstał w tym samym czasie, jako zupełnie inne ujęcie motywu jabłoni – pogodne w nastroju, odmienne w kolorycie i kompozycji.
Obraz był wystawiony – poza katalogiem – na monograficznej wystawie Ferdynanda Ruszczyca otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie od 15 lipca do 8 września 2002 roku. Wówczas też poddany został zabiegom konserwatorskim.
Ferdynand Ruszczyc:
Ferdynand Ruszczyc (Bohdanów 1870 - Bohdanów 1936) – wybitny malarz i pedagog, adept Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, gdzie w latach 1892-1897 studiował pod kierunkiem I. I. Szyszkina i A Kuindżiiego. Jego prace studenckie kilkakrotnie były nagradzane medalami Akademii. Odbywał liczne podróże artystyczne – w latach 1894 i 1895 jeździł na Krym, w latach 1896 i 1897 przez Królewiec i Szczecin podróżował na Rugię, Bornholm i do południowej Szwecji, a w 1898 do Berlina, Kolonii, Paryża, Dunkierki, Ostendy, Brukseli, Bazylei, Lucerny, Lugano, Mediolanu, Wenecji i Wiednia. W 1897 zamieszkał w rodzinnym majątku Bohdanów. Od 1900 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Od 1904 był profesorem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, w latach 1907-1908 Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Później powrócił do Wilna, gdzie stał się animatorem tamtejszego życia artystycznego. Po I wojnie światowej był organizatorem i profesorem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Malował przede wszystkim pejzaże przesycone bardzo emocjonalnym odczuwaniem natury i przyrody. Obrazy Ruszczyca Ziemia czy Nec Mergitur należą do najwybitniejszych przykładów nurtu symbolizmu w malarstwie Młodej Polski. Malował także wnętrza rodzinnego dworu w Bohdanowie, zajmował się scenografią teatralną, ilustratorstwem i grafiką książkową.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2007-03-18 | 46 | 50 000 zł | - | N/A PLN USD |