IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: J. CHELMOŃSKI
pod rysunkiem p.d. autorski (?) napis ołówkiem: Intérieur d’Une [sic!] Wagon Russe [sic !] de III Classe
Na odwrocie naklejone orzeczenie dr. Kazimierza Buczkowskiego, zaprzysiężonego biegłego sądowego, potwierdzającego autorstwo Józefa Chełmońskiego: wystawione w Krakowie 4. VI.1940 r.
Rysunek wykonany został jako ilustracja dla „Le Monde Illustré”, paryskiego tygodnika z którym Chełmoński, podczas swego pobytu w Paryżu, współpracował od początku 1884, tworząc rysunki ilustrujące różne bieżące wydarzenia. Współpraca ta trwała jeszcze przez trzy lata po powrocie do kraju wiosną 1887. Omawiany rysunek powstał w końcu 1887 i był reprodukowany (w wersji drzeworytniczej) w „Le Monde Illustré”, nr 1615 z dnia 10 marca 1888, na stronie 153. Reprodukcję podpisano: Russie. Intérieur d’un wagon pendant l’hiver. (Dessin de M. Chelmonski, notre correspondant á Varsovie).
Dzieło to należy do nielicznych prac Chełmońskiego, ukazujących aspekt cywilizacji miejskiej, która w światopoglądzie artysty funkcjonowała w wyraźnej opozycji do przedkładanej przezeń wsi i przyrody, jako właściwej formy ludzkiego bytowania. Obraz fascynuje swobodą i jednocześnie precyzją rysunku, wirtuozersko określającego malowniczą różnorodność typów podróżujących pociągiem najtańszą III klasą, zgrupowanych wokół centralnie umieszczonej tuby pieca, podgrzewającego...
Józef Chełmoński:
Józef Chełmoński (Boczki k. Łowicza 1849 - Kuklówka k. Grodziska Mazowieckiego 1914) był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli polskiego malarstwa realistycznego, twórcą rozległych pejzaży z Ukrainy i Podola, rozpędzonych zaprzęgów końskich - znanych Trojek i Czwórek - oraz wiejskich scen rodzajowych i nastrojowych pejzaży mazowieckich. Artysta - w latach 1867-1871 - kształcił się u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1871-1874 przebywał w Monachium, gdzie krótko uczył się w Akademii u Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera, i gdzie znaczny wpływ na jego twórczość wywarło zetknięcie się z polskimi „monachijczykami”, głównie Józefem Brandtem i Maksymilianem Gierymskim. Kolejne dwanaście lat spędził w Paryżu. Pobyt tam przyniósł mu sławę i uznanie – wystawiał na oficjalnych Salonach paryskich, a wiele jego prac znalazło nabywców wśród europejskich i amerykańskich kolekcjonerów. Do kraju wrócił w roku 1887, przez dwa lata mieszkał w Warszawie, a następnie osiadł na stałe w majątku Kuklówka na Mazowszu. Malowane wówczas obrazy to przede wszystkim nastrojowe pejzaże często z motywami ptaków czy zwierząt, w których artysta dawał wyraz swego emocjonalnego i pełnego zachwytu stosunku do natury. Obok twórczości malarskiej Chełmoński zajmował się także grafiką i ilustratorstwem – w latach 1884-1892 współpracował, np. z paryskim „Le Monde Illustré”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2007-03-18 | 54 | 14 000 zł | 17 000 zł | N/A PLN USD |