IInformacje o dziele:
35,5 x 25,4 cm (w świetle passe-partout)sygnowany p.d.: Z. JASIŃSKI.
Na odwrocie drukowana nalepka Salonu Artystycznego Feliksa Rychlinga w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej 131 (uwaga: pod tym adresem Salon działał w latach od 1911 do ok. 1915; patrz: S.Bołdok, Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne, Historia warszawskiego rynku sztuki w latach 1800-1950, Warszawa 2004, s. 319). Na nalepce stempel z numerem 1227 oraz wpisane atramentem nazwisko artysty, tytuł dzieła "Maki", rodzaj dzieła olejny, cena 50 rubli. Ponadto drukowana nalepka (exlibris ?) z monogramem PM i słowem Poznań.
Nalepka z „metryczką obrazu” (mpis) z wystawy w 1995 w Starej Kordegardzie w Łazienkach.
Obraz opisany w katalogu wystawy:
- K. Jerzmanowska, "Zdzisław Jasiński 1863-1932. Malarstwo, rysunki, akwarele", Muzeum Łazienki Królewskie, Stara kordegarda, Warszawa 1995, s. nlb., nr kat. 44 (własność rodziny artysty)
Zdzisław Jasiński:
Zdzisław Jasiński (Warszawa 1863 – Warszawa 1932) pochodził z rodziny o artystycznych skłonnościach i tradycjach; ojciec prowadził firmę dekoratorską, brat był rzeźbiarzem. Naukę malarstwa rozpoczął pod okiem Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. Następnie studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie u profesorów Leopolda Loefflera, Feliksa Szynalewskiego i Floriana Cynka, odwiedzając też pracownię Jana Matejki. Od 1885 kształcił się w Monachium pod kierunkiem Otto Seitza i Aleksandra Wagnera. W 1889 na wystawie akademickiej otrzymał wyróżnienie za Chorą matkę, obraz który w 1891 ponownie nagrodzono na międzynarodowej wystawie w Berlinie (złoty medal II klasy). Pokazywane na wielu wystawach obrazy artysty kilkakrotnie jeszcze nagradzano dyplomami i medalami, np. Nabożeństwo świąteczne nagrodzono na wystawie w warszawskiej Zachęcie (1891), na Światowej Wystawie w Chicago (1893) oraz na Międzynarodowej Wystawie w San Francisco i Los Angeles (1894), a Portret Antoniego Maleckiego uhonorowano medalem na Powszechnej Wystawie w Paryżu (1900). Po powrocie do kraju w roku 1893 artysta zamieszkał w Warszawie, włączając się w nurt polskiego życia artystycznego. Zajmował się wówczas także monumentalnym malarstwem dekoracyjnym; był m.in. autorem plafonu w Filharmonii Warszawskiej, polichromii w katedrze we Włocławku i kolegiacie w Kaliszu, malowideł w pałacyku w Białowieży i pałacach Petersburga. W 1897 podróżował do Włoch, a od 1904 mieszkał we własnym majątku w Przyłęku k. Garwolina, by w 1910 powrócić do Warszawy. W roku 1921 był jednym ze współzałożycieli stowarzyszenia artystycznego „Pro Arte”. Malował realistyczne sceny rodzajowe wyrosłe z tradycji szkoły monachijskiej, obrazy o treściach symbolicznych (Chmura karmicielka, Bańki mydlane) i alegorycznych (Rok 1920) oraz portrety, akty, kwiaty i pejzaże. Po roku 1900 tonacja jego obrazów ulega rozjaśnieniu, w pełni ujawniając wielką wrażliwość artysty na kolor.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2007-03-18 | 77 | 10 000 zł | 18 000 zł | N/A PLN USD |