IInformacje o dziele:
W załączeniu oświadczenie pani Jolanty Łączyńskiej, wnuczki artysty i właścicielki obrazu: Obraz „Uliczka w Ałuszcie” pędzla Wacława Pawliszaka o wym. 40 x 50 cm pochodzi ze zbiorów rodzinnych i nigdy nie zmieniał właściciela. Był wypożyczany na liczne wystawy: w 1905 r. w TZSP, w 1924 r. w Pałacu Sztuki przy ul. Trębackiej, w 1933 r. w TZSP, w 1992 w Starej Kordegardzie w Łazienkach. Jolanta Łączyńska wnuczka artysty
Obraz powstał podczas jednej z podróży Pawliszaka na Krym, zapewne tej odbytej w roku 1890, kiedy to artysta na dłużej zatrzymał się w Ałuszcie. Malowane tam liczne pejzaże, widoki Ałuszty, sceny z Tatarami czy Kozakami, które w latach 1890 i 1891 wystawiał w warszawskiej Zachęcie (por. J. J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 268).
Obraz wymieniony i opisany w katalogach:
- Wacław Pawliszak, [tekst polski i rosyjski], Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Kr. Pol., Warszawa, Pałac Sztuki 1905, s. 31, nr kat. 358 (wystawiony...
Wacław Pawliszak:
Wacław Pawliszak (Warszawa 1866 - Warszawa 1905) - malarz, rysownik, ilustrator; już jako dziecko wykazywał niezwykłe zdolności do rysunku; wcześnie też rozpoczął naukę - najpierw u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a w wieku czternastu lat w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Studiował pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza i Floriana Cynka, był ulubionym uczniem Jana Matejki. Następnie uczył się jeszcze w Monachium u Józefa Brandta (1885) i w Paryżu u A. E. Carolusa-Duran (1886). Stale mieszkał w Warszawie, ale wiele podróżował; był w Rzymie, a przede wszystkim jeździł na Wschód, w którym „rozmiłował się do fanatyzmu„. Podróżował do Algieru, Tunisu, Maroka, Albanii, Dalmacji, Egiptu, Iranu i Iraku, jeździł na Krym i do Konstantynopola, wszędzie znajdując tematy do swych obrazów i z pasją kolekcjonera skupując wschodnie tkaniny i broń. Malował portrety, pejzaże i popularne wówczas „sceny rokokowe„, ale przede wszystkim obrazy historyczne i batalistyczne z dziejów XVII-wiecznych wojen polskich. Wiele wystawiał, tak w kraju jak i za granicą; m.in. w 1889 w Paryżu (brązowy medal za obraz Emir Rzewuski na Wystawie Powszechnej), w 1894 w Chicago i San Francisco, w 1898 w Petersburgu, w 1900 w Paryżu (list pochwalny za Strzelanie do orłów na Wystawie Światowej). Pracował nad Pocztem królów polskich, ilustrował czasopisma i książki, m.in. Pana Tadeusza, Beniowskiego i wiedeńskie wydanie Baśni tysiąca i jednej nocy. Zginął tragicznie, śmiertelnie postrzelony przez Xawerego Dunikowskiego. W polskich zbiorach muzealnych obrazów artysty jest niewiele; większa ich liczba znajduje się w kolekcjach prywatnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2007-05-20 | 6 | 20 000 zł | - | N/A PLN USD |