[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOBIETA Z DZIECKIEM PRZY OKNIE, 1919
Nr:
10056
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
77 cm x 58.6 cm
Cena wywoławcza:
80 000 zł
Cena uzyskana:
80 000 zł
IInformacje o dziele:
sygnowany cyrylicą l.d.: N. Feszin | 1919Na odwrocie prostokątny nieczytelny stempel.
Nikołaj Iwanowicz Feszin:
Nikołaj Iwanowicz Feszin (Nikolai lub Nikolay Feshin, Fechin, Fetschin lub Fesin) – malarz, grafik i rzeźbiarz rosyjski, od 1923 roku czynny w Stanach Zjednoczonych. Był synem rzemieślnika budującego ikonostasy do cerkwi. Od 1881 uczył się w kazańskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1901-1908 studiował w Wyższej Szkole Malarstwa Rzeźby i Architektury przy Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu pod kierunkiem Filipa Malawina i Ilii Riepina, od którego przejął szeroki sposób malowania oparty na znakomicie opanowanym rysunku. W 1909 otrzymał tytuł artysty (praca dyplomowa Kapustnik) i stypendium na wyjazd za granicę.
Jesienią 1910 wrócił do Kazania i pracy w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie wykładał już od 1909; jego uczniami byli m.in. Al. Rodczenko i Al. Grigoriew. W 1910 jego prace po raz pierwszy pokazane były w USA, na międzynarodowej wystawie w Carnegie Institute w Pittsburghu. Od 1916 należał do Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych, tzw. pieriedwiżników, w 1922 został członkiem Stowarzyszenia Artystów Rewolucyjnej Rosji.
W 1923 wyjechał do Stanów Zjednoczonych i początkowo zamieszkał w Nowym Jorku. Tu rychło zyskał uznanie i sławę znakomitego portrecisty; portretował m.in. Friedę Lawrence i aktorkę Lilian Gish (1925). Uczestniczył w licznych wystawach, uzyskując nagrody i medale (w 1924 pierwsza nagroda na wystawie Academy of Art w Nowym Jorku; w 1926 medal na międzynarodowej wystawie w Filadelfii). W 1927 ze względu na chorobę płuc przeniósł się do Taos w stanie Nowy Meksyk i związał się z tamtejszą kolonią artystów. Malował wówczas liczne pejzaże i obrazy przestawiające osiadłych w tych stronach Indian Pueblo. Podróżował do Meksyku, Japonii i na wyspy Pacyfiku, wyjeżdżał do Nowego Jorku i południowej Kalifornii. Po 1934 przejściowo mieszkał w Hollywood, skąd przeniósł się do Santa Monica koło Los Angeles.
Feszin znany jest głównie jako świetny portrecista, kontynuator tradycji rosyjskiego portretu psychologicznego. Malował jednak także sceny rodzajowe, pejzaże, martwe natury. Był świetnym rysownikiem, zajmował się grafiką i rzeźbą. Zaprojektował i urządził swój oryginalny, połączony z pracownią dom w Taos (obecnie Taos Art Muzeum), łączący harmonijnie elementy „indiańskiego puebla” i rosyjskiej „daczy”.
Prace Feszina znajdują się w zbiorach muzealnych w Rosji (m.in. Galeria Tretiakowska w Moskwie, Muzeum Rosyjskie w Petersburgu, Muzeum w Kazaniu) i w licznych muzeach i kolekcjach prywatnych w Stanach Zjednoczonych.
Jesienią 1910 wrócił do Kazania i pracy w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie wykładał już od 1909; jego uczniami byli m.in. Al. Rodczenko i Al. Grigoriew. W 1910 jego prace po raz pierwszy pokazane były w USA, na międzynarodowej wystawie w Carnegie Institute w Pittsburghu. Od 1916 należał do Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych, tzw. pieriedwiżników, w 1922 został członkiem Stowarzyszenia Artystów Rewolucyjnej Rosji.
W 1923 wyjechał do Stanów Zjednoczonych i początkowo zamieszkał w Nowym Jorku. Tu rychło zyskał uznanie i sławę znakomitego portrecisty; portretował m.in. Friedę Lawrence i aktorkę Lilian Gish (1925). Uczestniczył w licznych wystawach, uzyskując nagrody i medale (w 1924 pierwsza nagroda na wystawie Academy of Art w Nowym Jorku; w 1926 medal na międzynarodowej wystawie w Filadelfii). W 1927 ze względu na chorobę płuc przeniósł się do Taos w stanie Nowy Meksyk i związał się z tamtejszą kolonią artystów. Malował wówczas liczne pejzaże i obrazy przestawiające osiadłych w tych stronach Indian Pueblo. Podróżował do Meksyku, Japonii i na wyspy Pacyfiku, wyjeżdżał do Nowego Jorku i południowej Kalifornii. Po 1934 przejściowo mieszkał w Hollywood, skąd przeniósł się do Santa Monica koło Los Angeles.
Feszin znany jest głównie jako świetny portrecista, kontynuator tradycji rosyjskiego portretu psychologicznego. Malował jednak także sceny rodzajowe, pejzaże, martwe natury. Był świetnym rysownikiem, zajmował się grafiką i rzeźbą. Zaprojektował i urządził swój oryginalny, połączony z pracownią dom w Taos (obecnie Taos Art Muzeum), łączący harmonijnie elementy „indiańskiego puebla” i rosyjskiej „daczy”.
Prace Feszina znajdują się w zbiorach muzealnych w Rosji (m.in. Galeria Tretiakowska w Moskwie, Muzeum Rosyjskie w Petersburgu, Muzeum w Kazaniu) i w licznych muzeach i kolekcjach prywatnych w Stanach Zjednoczonych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2007-05-20 | 9 | 80 000 zł | 80 000 zł | N/A PLN USD |