Agra Art | Aukcje

- 20 maja 2007

[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
AUTOPORTRET W PRACOWNI, 1909
Nr:
10059
Technika:
olej, tektura
Wymiary:
40 cm x 59.9 cm
Cena w galerii:
2 200 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.g.: J Malczewski 1909 
Na odwrocie l.d. stempel z głową jelonka; stempel: 23, napisy ołówkiem: [...] | K2- oraz pośrodku: p. Zosia T [...]; ponadto na ramie nalepka zakładu ramiarskiego w Ożarowie Mazowieckim, oraz nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 roku.

Do obrazu dołączona jest ekspertyza Agnieszki Ławniczakowej z lipca 2007.

Obraz wystawiany i reprodukowany:

  • Jacek i Rafał Malczewscy, redakcja naukowa Zofia Katarzyna Posiadała, Radom 2014, s. 13, il.
  • - Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX wieku, (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł wszystkich Tadeusza Matuszczaka), Godurowo 2018, s. 49, il.

Autoportret w pracowni artysta osadził w realnym wnętrzu – swojej pracowni, która mieściła się w willi „Pod Matką Boską“ na krakowskim Zwierzyńcu (dziś ul. Ks. Józefa 29). Jak pisze w ekspertyzie Agnieszka Ławniczakowa: Autoportret ten, w twórczości Malczewskiego obfitującej w nadzwyczaj liczne wizerunki własne, jest jednym z bardzo niewielu przedstawień ukazujących artystę w pracowni. Jacek Malczewski, od ok. 1900, przedstawiał się najczęściej w rozmaitych symbolicznych kontekstach, które przekazywały pogłębiony wizerunek duchowy jego osoby i informowały też o problematyce i zadaniach jego sztuki. Wiele razy w autoportretach podkreślał...

więcej

Jacek Malczewski:

Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877). 

W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii.  Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2007-05-20 43 220 000 zł 236 000 zł N/A PLN USD
2023-12-10 17 1 500 000 zł - N/A PLN USD EUR