IInformacje o dziele:
Sygnowany p.d.: J Malczewski Na odwrocie pieczęć londyńskiej firmy materiałów malarskich George Rowney & CO, zniszczona nalepka krakowskiej Desy oraz odręczny napis atramentem: Jacek Malczewski | 1893 | Nowy Sącz. Motyw ludowy, obecny w całej twórczości Malczewskiego, w jej wczesnym okresie łączył się z rodzajową tematyką prac artysty, który namalował wówczas takie obrazy jak W szkodzie (1883-1885) Kobieta zarzynająca kury (1890-1898), Wieczorynka, Swaty (wszystkie reprodukowane w: J. Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław 1968). Z r. 1891 pochodzi obraz Czerwona dziewczyna kompozycyjnie pokrewny prezentowanej Dziewczynie wiejskiej. Stopniowo rodzajowość i realia etnograficzne ustąpiły fantastyce, a wiejskie dziewczyny zmieniły się w zjawy - rusałki czy nimfy - odziane w ludowe stroje.Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1996-03-10 | 8 000 zł | 9 600 zł | N/A PLN USD |