IInformacje o dziele:
JOANNA D’ARC PODCZAS KORONACJI KAROLA VII, ok. 1865sygnowany p.d.: LBakałowicz (inicjały wiązane)
Na odwrocie płótna napis: Bakałowicz oraz owalny, częściowo zatarty stempel firmy dostarczającej farby i materiały malarskie: [COULEURS FINES] | P. CONTET | PARIS | 54, Rue Lafayette, 54.
Obraz przedstawia scenę koronacji Karola VII w katedrze w Reims 17 lipca 1429 roku, na której obecna była Joanna d’Arc. Powstał zapewne w pierwszych latach pobytu Bakałowicza w Paryżu, przypuszczalnie jeszcze przed rokiem 1865. Za takim datowaniem przemawia nie tylko charakterystyczny dla tego okresu, wyniesiony z warszawskiej szkoły, sposób malowania i budowy kompozycji, ale także nowy, nie podejmowany wcześniej, temat zaczerpnięty z historii Francji. Powstanie obrazu we Francji potwierdza też sygnatura artysty - z inicjałem „L”, skrótem od „Ladislav”, formą imienia, którą Bakałowicz zaczął się wówczas posługiwać.
Władysław Bakałowicz:
Władysław Bakałowicz (Chrzanów 1833 – Paryż 1903) kształcił się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (lata 1849-1854). W roku 1863 wyjechał do Francji i zamieszkał na stałe w Paryżu. Naturalizowany w roku 1879, jako Ladislaus (Ladislas) Bakalowicz, uczestniczył w paryskich Salonach (1865-83), wystawiał też w innych miastach francuskich, uzyskując kilkakrotnie odznaczenia i nagrody. Swoje prace pokazywał także w Brukseli, Berlinie, Wiedniu, Londynie i Nowym Jorku oraz wielokrotnie w kraju - w Warszawie (Zachęta, Salon Krywulta) i w Krakowie (TPSP). We wczesnym okresie twórczości malował widoki miejskie, pejzaże, sceny rodzajowe i obrazy z historii Polski. W Paryżu uznanie i popularność przyniosły mu przede wszystkim sceny z dziejów Francji XVI i XVII wieku, a także portrety i kameralne, salonowe kompozycje ze strojnymi damami w bogatych wnętrzach, inspirowane bądź dawnym malarstwem holenderskim, bądź bardzo wówczas popularnym malarstwem J. L. E. Messoniera. Ponadto malował (przeważnie pastelami) też nieco frywolne akty kobiece; tych obrazów nie wystawiał i zapewne od razu sprzedawał.
Technicznie bardzo zdolny, wykonał mnóstwo niewielkich obrazów modnego z końca XVI lub początku XVII w. - epoki, która sumiennie wystudiował. Uczty, tańce, odwiedziny, trefnisie, pazie, Walezjusze, Buckinghamy - dostarczyli mu anegdot historycznych niezbyt głęboko pojętych oraz pretekstu do malowania starych szaf, krzeseł, dywanów, poduszek, kotar, puzder, koronkowych kołnierzów itp. rekwizytów kuchni historyczno-rodzajowego malarstwa.
(E.Niewiadomski, "Malarstwo polskie XIX i XX wieku", Warszawa 1926, s. 144).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2007-06-17 | 24 | 17 000 zł | - | N/A PLN USD |