Agra Art | Aukcje

- 28 października 2007

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
BALETNICE, 1959
Nr:
10770
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
60.5 cm x 73 cm
Cena wywoławcza:
5 000 zł
Cena uzyskana:
10 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: Aberdam 59
Na odwrocie na płótnie napis: Aberdam Composition | 1959

W 2007 roku ukazał się album omawiający całokształ twórczości Aberdama, w tym okres po 1950 (J. Malinowski, B. Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2007).

Obrazy malowane po roku 1950 tematycznie nawiązują często do wątków biblijnych i mitologicznych. W tym okresie powrócił też artysta do motywów inspirowanych muzyką czy teatrem, co fascynowało go szczególnie w latach 30-tych. Sylwetki alegorycznych postaci: nimf, aniołów, tancerzy o postrzępionych kształtach unoszą się w ciemnej przestrzeni tła, niekiedy w wirującym ruchu, niekiedy zaś ujęte są frontalnie, statycznie wypełniając pierwszy plan kompozycji.

Alfred Aberdam:

Alfred Aberdam (Lwów 1894 – Paryż 1963) malarz związany z École de Paris; studia rozpoczął w 1913-14 w ASP w Monachium. Przerwał je jednak powołany do armii austriackiej. Ranny w walkach, dostał się do niewoli rosyjskiej i przebywał w obozach w Krasnojarsku i Irkucku. W 1920 wrócił do Lwowa, a w 1921-22 podjął studia malarskie w Akademii krakowskiej u T.Axentowicza, a w 1922-23 u A.Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie pozostał na stałe. Był wpółzałożycielem Grupy Czterech (z Menkesem, Weingartem, Weissbergiem). Wystawiał na paryskim Salonie Jesiennym, w Galerie Zak i Berheim-Jeune. Wielokrotnie pokazywał swe prace na wystawach w Polsce – w Krakowie, Warszawie, i Lwowie. Od 1933 należał do warszawskiej grupy Plastyków Nowoczesnych. Po wojnie nadal mieszkał w Paryżu i uczestniczył w wystawach. W 1949 był w Izraelu; miał indywidualne wystawy w Tel-Awiwie i Haifie. Wystawiał także w Londynie. Retrospektywna wystawa jego prac odbyła się w 1970 w Genewie. Artysta malował krajobrazy, martwe natury i kompozycje figuralne – początkowo ujmowane w zwarte, mocne formy, a później miękkie, „rozwichrzone”, zwracające się w stronę coraz silniejszej ekspresji, a po 1950 nawet aluzyjnej abstrakcji.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2007-10-28 68 5 000 zł 10 000 zł N/A PLN USD