Agra Art | Aukcje

- 9 grudnia 2007

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NOC W POMPEI, OK. 1881
Nr:
10843
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
90 cm x 145.5 cm
Cena wywoławcza:
2 600 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: H Siemiradzki | Roma

Na krośnie w lewym górnym rogu okrągła nalepka z napisem atramentem: Berlin | III

(Inne tytuły: Noc letnia w Pompei, Robaczek świętojański, Świętojański robaczek, Luciola, Idylla)

СЕМИРАДСКИЙ Генрих Ипполитович
is available here , thanks to www.antiq.info - Russian Art website

English users - see special website dedicated to this painting

Inne tytuły: Noc letnia w Pompei, Noc Pompejańska, Robaczek świętojański, Robaczki świętojańskie, Świętojański robaczek, Luciola, Idylla, Sielanka

/.../ Twoje obrazy mistrzu, to karty olbrzymie,
które kształtów językiem mówią nam o Rzymie
lepiej niż dziejopisów grube woluminy /.../
Tyś odgadł siłą ducha i w formę mistrzowską
oblokłeś tę jedyną, bezwzględną i boską
Prawdę,...
więcej

Henryk Siemiradzki:

Henryk Siemiradzki (Pieczeniegi (Biełgorod), koło Charkowa 1843 - Strzałkowo k. Częstochowy 1902) - wybitny malarz-akademik; początkowo uczeń malarza Dymitra Bezperczego w Charkowie, absolwent wydziału przyrodniczego Uniwersytetu w Charkowie – od 1864 kształcił się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Za prace studenckie otrzymał pięć srebrnych i dwa złote medale.


W 1871 jako stypendysta Akademii, wyjechał do Monachium, gdzie przebywał przez rok, studiując samodzielnie i utrzymując kontakty z tamtejszą kolonią artystów polskich.
Od roku 1872 stale mieszkał w Rzymie; początkowo miał pracownię przy via Margutta, a od 1884 we własnym pałacyku przy via Gaetta. Uhonorowany członkostwem europejskich Akademii – św. Łukasza w Rzymie (1880), Akademii w Petersburgu, Berlinie, Sztokholmie, Paryżu, Turynie, wielokrotnie nagradzany medalami na wystawach, odznaczany orderami państwowymi (m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia), cieszył się wielkim uznaniem i sławą.
Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w roku 1879 podarował miastu Krakowowi sławny swój obraz Świeczniki chrześcijaństwa, dając początek zbiorom Muzeum Narodowego.
Namalował kurtyny do teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900; dar artysty dla miasta).

Tematów do swych obrazów szukał przede wszystkim w starożytności; w historii, życiu i mitach dawnej Grecji czy Rzymu. Ale tworzył także sceny religijne (Wniebowstąpienie), obrazy rodzajowe i portrety. Z mistrzowską techniką malował zarówno monumentalne, teatralnie inscenizowane i tłumnie zaludnione płótna, jak i kompozycje kameralne, osadzone bądź w scenerii antycznej, bądź w realiach współczesnych (Z wiatykiem, Z pociechą i pomocą).
Malował dekoracyjne plafony (Wiosna, Jutrzenka, Światło i ciemność), był autorem zespołu malowideł w cerkwi Chrystusa Zbawiciela w Moskwie 1875-1879).
Z upodobaniem malował pejzaż, traktowany bądź jako tło osadzonych w nim scen, a czasem jako samodzielny krajobraz pogrążony w zapadającym zmierzchu lub też opromieniony słońcem.
Ze szczególną maestrią odtwarzał efekty wywołane światłem przenikającym poprzez gałęzie drzew, które – jak pisał H. Sienkiewicz – rzucają mocny cień, wśród którego drgają złociste plamy, utworzone przez promienie słoneczne wciskające się między liście /.../ Nikt tak nie maluje tego ruchu promieni słonecznych, jak Siemiradzki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2007-12-09 110 2 600 000 zł - N/A PLN USD EUR