Agra Art | Aukcje

- 9 grudnia 2007

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
HOMMAGE A VAN GOGH, 1998
Nr:
10997
Technika:
offset barwny, papier
Wymiary:
68 cm x 51.3 cm
Cena wywoławcza:
1 000 zł
Cena uzyskana:
5 000 zł

IInformacje o dziele:

68 x 51,3 cm (w św. passe-partout)
napis z płyty l.d.: KUNST | HAUS | WIEN sygn. z płyty p.d.: 981 [w kółku] PICAUDIERE [?] | ©WIEN 1998 | Hundertwasser
na odwrocie oprawy napis czerwonym flamastrem śr.g.: Offsetlithografie. – Hundertwasser, czarnym flamastrem l.d.: Hundertwasser | „Hommage a van Gogh” | 1998 | Werks Verz Nr. 981

Hundertwasser o grafice:
„Z całą pewnością grafika jest czymś znacznie trudniejszym niż malarstwo. Grafika nie jest sztuką bezpośrednią w przeciwieństwie do malarstwa [...] w grafice wszystko jest bardziej złożone, trudniejsze i na swój swoisty sposób – bardziej wyczerpujące psychicznie, gdyż człowiek nie jest sam, lecz ma do czynienia z całym złożonym mechanizmem: z wieloma ludźmi, z maszynami, z drukarzami, technikami... Obróbka materiału jest także znacznie bardziej skomplikowana niż w malarstwie; zatem grafika jest naprawdę ciężką próbą [...] Nie można niestety malować bezpośrednio na papierze, lecz człowiek jest skazany na pokrywanie barwami materiałów pośrednich: drewna, kamienia, arkuszy korka czy linoleum, płyt metalowych i nigdy nie można przewidzieć rezultatu. Jest to sztuka na opak. Oczywiście grafika ma tę wielką zaletę, że jest dostępna dużej liczbie osób, ponieważ takie dzieło może być reprodukowane wielokrotnie”.
(według Katalogu wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, 1976)

Friedensreich Hundertwasser:

Friedrich Stowasser zaczął studia w Akademii wiedeńskiej w 1948, lecz po 3 miesiącach zarzucił je na rzecz intensywnego podróżowania po Europie (Włochy, Francja). Pozostał autodydaktą, na którego najsilniejszy wpływ we wczesnej młodości wywarła sztuka Gustava Klimta i Egona Schiele. Jego własny, charakterystyczny styl, będący połączeniem niespokojnej, nerwowej secesji tych dwóch antenatów z neoekspresjonizmem i abstrakcją typu informel, z którymi zetknął się w Paryżu, ukształtował się ok. 1949. W tymże roku zmienił nazwisko na Hundertwasser (imię w ostatecznym brzmieniu przyjął dopiero w 1961). W 1953 namalował pierwszą spiralę, odtąd stały motyw jego twórczości. Życie i kariera artysty upłynęły w nieustannych podróżach po całym świecie. W 1976, w związku z wystawą w warszawskim Muzeum Narodowym, odwiedził też Polskę. W trakcie tych podróży pracował i wystawiał, wygłaszał też odczyty, niekiedy połączone z akcjami artystycznymi. W 1959 zdobył nagrodę na V Biennale w Sao Paulo, w 1962 wystawiał na Biennale w Wenecji, w 1964 jego retrospektywie w Hanowerze towarzyszył pierwszy katalog oeuvre. Od 1968 na pokładzie żaglowca „Regentag” odbywał podróże po morzach Europy, a w 1973 popłynął po raz pierwszy do Nowej Zelandii, którą miał odtąd częściej odwiedzać. Na przełomie lat 70. i 80. zaczął propagować idee pacyfistyczne i ekologiczne, projektując emblematy, znaczki, plakaty, organizując akcje itp. W 1980 powstały pierwsze projekty architektoniczne „otwartego domu”, a w 1983 tzw. Domu Hundertwassera w Wiedniu – oba ukończone w 1986. Jego pełna rozmachu, dekoracyjna, ludyczna sztuka cieszyła się popularnością zarówno u publiczności, jak krytyków.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2007-12-09 181 1 000 zł 5 000 zł N/A PLN USD EUR