IInformacje o dziele:
Sygnowany p.d.: Ghizeh le 10 Septembre 1900 | de Kossak Na odwrocie nalepka z Muzeum Wielkopolskiego (Galeria Z.Rosińskiego), ekspertyza Stefana Sonnewendta z dn.1.IV.1926 r., odręczny napis i dwie pięczęcie z nazwiskiem i adresem dawnego właściciela W.Wilczewskiego z Poznania. We wrześniu 1900 r. Wojciech Kossak i towarzyszący mu Michał Wywiórski pojechali do Egiptu, by przygotować się do malowania planowanej panoramy Bitwa pod piramidami. Podczas dłuższego tam pobytu obaj malarze wykonali szereg plenerowych szkiców terenu bitwy, a także wiele malarskich studiów, notatek i rodzajowych scen z postaciami fellachów, Arabów czy jadących na wielbłądach Beduinów. Wówczas też powstała prezentowana akwarela.Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1996-06-02 | 5 000 zł | 5 000 zł | N/A PLN USD |