Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 2 czerwca 1996

Ostatni obiekt z tej aukcji

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DYSPUTA-ST.NIEGOSZEWSKI W KOśCIELE SS. JANA...
Nr:
949
Technika:
akwarela, karton
Wymiary:
38.5 cm x 48 cm
Cena wywoławcza:
8 000 zł
Cena uzyskana:
8 000 zł

IInformacje o dziele:

Sygnowany l.d.: JMehoffer | 1884 r Kompozycja historyczna, interesujący przykład młodzieńczej twórczości Józefa Mehoffera, treściowo i formalnie wyraźnie inspirowana malarstwem Jana Matejki, a szczególnie Kazaniem Skargi. Treścią obrazu jest, głośna w swoim czasie a zapomniana dziś historia z życia Stanisława Niegoszewskiego herbu Jastrzębiec (ok. 1560-5 - ok. 1588-90) poety, improwizatora i poligloty, który po studiach na uniwersytetach Krakowa i Padwy przybył w roku 1584 do Wenecji. Tu zdobył niebywały rozgłos dzięki swej fenomenalnej pamięci, szerokiej wiedzy, talentowi improwizatorskiemu oraz umiejętności tworzenia „wymyślnych” wierszy i anagramów. Do grona admiratorów młodego Polaka należał, m.in. wenecki humanista Aldo Manuzio, który 2 lutego 1584 roku pomógł mu zorganizować publiczne wystąpienie w kościele ss. Jana i Pawła.

Józef Mehoffer:

Józef Mehoffer (Ropczyce 1869-Wadowice 1946) - malarz, grafik, scenograf i pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego był najwybitniejszym polskim twórcą witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux Arts i Accadémie Colarossi - swą drogę twórczą rozpoczął w latach 1889-1891 od pracy nad polichromią Kościoła Mariackiego w Krakowie (pod kierunkiem Matejki). W roku 1895 otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii (ich realizacja trwała aż do 1934). W latach następnych otrzymywał różne inne zamówienia na witraże i polichromie, m.in. dla katedry na Wawelu i w Płocku, katedry Ormiańskiej we Lwowie, dla kościołów w Opawie, Onnes w Szwajcarii, w Jutrosinie, we Włocławku czy Przemyślu (nie wszystkie zrealizowane). Był wybitnym reprezentantem sztuki secesji. Tworzył dekoracyjnie traktowane portrety, w tym autoportrety i portrety żony, a także obrazy o zabarwieniu rodzajowym, które w latach 1895-1917 zyskiwały wymowę kompozycji symbolicznych. Malował także pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu. Z mistrzowską biegłością posługiwał się różnymi technikami - olejem, temperą, akwarelą i gwaszem - zajmował się także grafiką. Ostatnia wielka wystawa dzieł artysty, zatytułowana Opus magnum, odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1996-06-02 8 000 zł 8 000 zł N/A PLN USD