sygnowany l.g.: Olga Boznańska 89 | Kraków
Na odwrocie, na górnej listwie krosna drukowana nalepka wystawowa o treści: Internationale | Kunst-Ausstellung | Düsseldorf 1904. | 1278. Na listwie bocznej stempel: Karl Anwander | München. Na listwie dolnej nalepka z czerwonym nadrukiem: 294 oraz dwa stemple - okrągły (nieczytelny) i "21".
Obraz oprawiony w ramę z epoki (obraz w ramie widoczny na dużym zdjęciu, po kliknięciu).
Z radością i satysfakcją prezentujemy Państwu Zadumaną dziewczynkę, zapomniane "prawdziwe arcydzieło" Olgi Boznańskiej, urzekające wzruszającym wyrazem i nastrojem, smętnym rozmarzeniem małej modelki, jej zalęknieniem, samotną niepewnością, nadzieją wieku dorastania i budzącej się kobiecości.
Subtelna, przesycona łagodnym światłem kompozycja kolorystyczna, oparta o tony bieli, perłowych różów i złotawo lśniącej żółcieni, zestawionych z ciepłym brązem włosów dziewczynki, nawiązuje...
więcej
Olga Boznańska:
Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.
Data aukcji |
Nr kat |
Wywoławcza |
Uzyskana |
Zmień: |
2008-03-16 |
12 |
560 000 zł |
1 150 000 zł |
N/A
PLN
USD EUR |
| |