IInformacje o dziele:
Obraz przedstawia żywiołową szarżę husarii w bitwie stoczonej pod Kircholmem (obecnie Salaspis, koło Rygi) 27 IX 1605 między Szwedami pod wodzą króla Karola IX a wojskiem polsko-litewskim dowodzonym przez hetmana litewskiego Jana Karola Chodkiewicza, znakomitego stratega i taktyka. Szwedzi, mimo ogromnej przewagi liczebnej (ponad 11 tys. żołnierzy przeciwko niespełna 4 tys.), ponieśli wówczas druzgocącą klęskę, tracąc blisko 2/3 armii. Do zwycięstwa wojsk polsko-litewskich walnie przyczyniły się oddziały husarii, zwanej „najgroźniejszą jazdą świata”.
Obraz jest autorską repliką Kircholmu, wielkiego płótna namalowanego w 1925 dla Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Narodowego w Warszawie (200 x 400 cm), które miało być jedną z cyklu dwunastu historycznych kompozycji, zamówionych u Kossaka w 1922 przez specjalny komitet powołany z inicjatywy dyrektora Muzeum, płka Bronisława Gembarzewskiego. Komitetowi przewodniczył gen. Józef Haller. Artyście nie dane było jednak w pełni zrealizować owego ambitnego zamierzenia; poza Kircholmem namalował jeszcze Sowińskiego na szańcach Woli (1922) oraz Grunwald (1931). Wszystkie te obrazy znajdują się dziś w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
Przystępując do pracy nad Kircholmem Kossak wykonał zapewne rozliczne szkice kompozycyjne. Jednym z nich jest obraz o nieco odmiennej kompozycji, dat. 1925, który jako Szarża husarii pod Kircholmem wystawiony był w Agrze...
Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-03-16 | 35 | 40 000 zł | 40 000 zł | N/A PLN USD EUR |