IInformacje o dziele:
„Obraz namalowany jest lekko, szerokim położeniem plamy barwnej /.../ Ciepły ton i lekkość barw pierwszego planu, w połączeniu z intensywniejszym kolorem tła, tworzą bardzo dekoracyjną kompozycję. /.../ Podkreślić należy bardzo dobrą klasę malarską tego płótna, a także emanujący zeń sugestywny nastrój – rezultat połączenia pogłębionego psychologicznego wyrazu portretu z dekoracyjnym i symbolicznym tłem pejzażowym”.
Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć kim są bohaterowie tego obrazu, choć – „zważywszy wyraz ich twarzy i elegancję stroju, bez wątpienia obaj należą do elity społecznej, zapewne do warstwy krakowskiej inteligencji”. Wedle opisu na dawnej fotografii ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie (negatyw 97946) mogliby to być profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego - doktor nauk medycznych Przemysław Pieniążek (1850-1916) oraz historyk Franciszek Bujak (1875-1953). Pojedyncze portrety obu profesorów malował Malczewski w roku 1906, ich porównanie z naszym portretem budzi jednak wątpliwości, nie pozwalając na ostateczną identyfikację...
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-03-16 | 44 | 165 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |