Agra Art | Aukcje

- 16 marca 2008

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
JESIENIĄ. PORTRET PODWÓJNY, OK. 1906
Nr:
11251
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
64 cm x 93 cm
Cena wywoławcza:
165 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

Obraz przedstawia dwóch eleganckich panów o szlachetnej powierzchowności, przedstawionych na tle pejzażu – szmaragdowej łąki i złocistych jesiennych liści z pasmem lasu i skrawkiem błękitnego nieba. W głębi, za nimi widać sylwetkę mężczyzny w kajdanach, który prowadząc za uzdę uskrzydlonego Pegaza, zmierza ku „wdzięcznej, tanecznej postaci kobiety w rozwianych szatach”.

„Obraz namalowany jest lekko, szerokim położeniem plamy barwnej /.../ Ciepły ton i lekkość barw pierwszego planu, w połączeniu z intensywniejszym kolorem tła, tworzą bardzo dekoracyjną kompozycję. /.../ Podkreślić należy bardzo dobrą klasę malarską tego płótna, a także emanujący zeń sugestywny nastrój – rezultat połączenia pogłębionego psychologicznego wyrazu portretu z dekoracyjnym i symbolicznym tłem pejzażowym”.

Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć kim są bohaterowie tego obrazu, choć – „zważywszy wyraz ich twarzy i elegancję stroju, bez wątpienia obaj należą do elity społecznej, zapewne do warstwy krakowskiej inteligencji”. Wedle opisu na dawnej fotografii ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie (negatyw 97946) mogliby to być profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego - doktor nauk medycznych Przemysław Pieniążek (1850-1916) oraz historyk Franciszek Bujak (1875-1953). Pojedyncze portrety obu profesorów malował Malczewski w roku 1906, ich porównanie z naszym portretem budzi jednak wątpliwości, nie pozwalając na ostateczną identyfikację...
więcej

Jacek Malczewski:

Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877). 

W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii.  Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2008-03-16 44 165 000 zł - N/A PLN USD EUR