IInformacje o dziele:
PORTRET MIECZYSŁAWA GĄSECKIEGO ZE ŻNIWIARKĄ, 1923sygnowany p.g.: J Malczewski 1923 r.
Malarz - konserwator Mieczysław Gąsecki (1883-1948), zwany przez Malczewskiego „Goniem”, był serdecznym i zaufanym przyjacielem artysty. Pomagał mu w wielu sprawach, także przy malarskich pracach techniczno-konserwatorskich, przygotowywał tzw. podmalówki i był modelem do wielu obrazów (np. portret M. Gąseckiego znany pt. Młoda Polska z roku 1917 czy Przekazanie palety z 1922; oba w Muzeum Narodowym w Krakowie). Portretował go także jako Sancho Panchę, wiernego towarzysza Don Kichota, rycerza o rysach samego artysty (obraz Don Kichot i Sancho Pancha; patrz - Jacek Malczewski 1855 - 1929, TPSP w Krakowie, 1939, s. 18, nr kat. 172). Być może do tego właśnie wątku nawiązał także w prezentowanym obrazie, zakładając przyjacielowi na głowę hełm jaki dawniej nosili piechurzy, łucznicy i muszkieterzy.
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-03-16 | 67 | 205 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2008-12-07 | 51 | 150 000 zł | - | N/A PLN USD |