Agra Art | Aukcje

- 20 kwietnia 2008

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
FORMY, 1957
Nr:
11352
Technika:
tempera, papier
Wymiary:
64 cm x 48.6 cm
Cena wywoławcza:
30 000 zł
Cena uzyskana:
49 000 zł

IInformacje o dziele:

na odwr. oprawy l.d. wycięte okienko ukazujące napis czerwonym dłg.: „Formy“ | Tempera | 51 x 66 cm
w dolnej części pracy ślady niewielkiego zacieku

Obraz pochodzi z kolekcji rodziny Różewiczów.

Praca wzmiankowana w katalogu ze spisem oeuvre artystki:
- Maria Jarema. Katalog wystawy, Pałac Sztuki, Galeria Krzysztofory, Kraków XI 1962, s. 41, kat. nlb. (jako wł. Stanisława Różewicza, Łódź).

Maria Jarema:

Maria Jarema studiowała rzeźbę pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w ASP w Krakowie w latach 1929-1935. W czasie studiów wstąpiła do "Grupy Krakowskiej" tzw. pierwszej (1933-1937). Za lewicowe poglądy i działalność polityczną była wraz z innymi członkami grupy represjonowana przez władze, m. in. czasowo pozbawiono ją członkostwa w Związku Plastyków. W latach 30. współpracowała jako aktorka i scenograf w teatrem "Cricot" swego brata Józefa Jaremy i teatrem kukiełkowym Adama Polewki. W 1937 wyjechała do Paryża na Wystawę Światową i przebywała tam przez 4 miesiące. W czasie II wojny była szatniarką w kawiarni Domu Plastyków, nastepnie pracowała w warsztacie lalek artystycznych Rady Głównej Opiekuńczej w Krakowie. Po wojnie związała się z Grupą Młodych Plastyków, skupioną wokół Tadeusza Kantora, która w 1957 ukonstytuowała się jako nowa (druga) "Grupa Krakowska". W okresie socrealizmu nie brała udziału w oficjalnym życiu artystycznym. Współpracowała jako scenograf z teatrem "Cricot 2" Kantora (1956-1957). W 1957 została laureatką Nagrody m. Krakowa, w 1958 otrzymała nagrodę Towarzystwa Przyjaźni Włosko-Polskiej im. Francesco Nullo na XXIX Biennale w Wenecji. Zajmowała się początkowo rzeźbą, po wojnie głównie malarstwem, często łączonym z grafiką (tempera z monotypią). Jej abstrakcyjne kompozycje, eksplorujące problem ruchu i przestrzeni, układają się w cykle ("Postaci", "Wyrazy", "Chwyty", "Penetracje", "Rytmy" i in.). Prace te należą do najważniejszych dokonań polskiej sztuki lat 50., wyprzedzając podobne poszukiwania sztuki kinetycznej i op-artu na świecie (m. in. Victora Vasarely'ego, którego poznała w 1956 w Paryżu). Artystka zajmowała się też scenografią i grafiką użytkową (plakat, ilustracja książkowa i prasowa) oraz publicystyką.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2008-04-20 11 30 000 zł 49 000 zł N/A PLN USD EUR