Agra Art | Aukcje

- 20 kwietnia 2008

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOMPOZYCJA, 1956
Nr:
11379
Technika:
olej, gwasz, akwarela, papier
Wymiary:
60.7 cm x 38.2 cm
Cena wywoławcza:
3 000 zł
Cena uzyskana:
3 000 zł

IInformacje o dziele:

wymiary w świetle passe-partout

sygnowany p.d.: ZIEMSKI 56

Kompozycja jest wczesną pracą artysty, który po postimpresjonistycznych pejzażach, jakimi zadebiutował w 1955 na Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale (m.in. "Zima", w zbiorach MN w Warszawie), skierował swe artystyczne poszukiwania w stronę naiwno-biologicznej formy o rozwichrzonych zarysach. Perfekcję osiągnął w licznych gwaszach, prezentując już wówczas fascynację problematyką kolorystyczną.

Rajmund Ziemski:

Rajmund Ziemski (Radom 1930 - Warszawa 2005) studiował malarstwo w latach 1949-1955 pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku dyplomowym wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1958 wykłada w macierzystej uczelni, prowadząc w niej pracownię malarstwa, jedną z najchętniej wybieranych przez studentów jako pracownia dyplomowa. Prowadzący ją profesor jest również autorytetem artystycznym, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu abstrakcji niegeometrycznej w polskim malarstwie powojennym. We wczesnym cyklu „Ptaki“ (1957-1958) operował kształtami bardzo uproszczonymi, malowanymi impasto na tłach zazwyczaj ciemnych, często o bogatej fakturze. Od początku lat 60. obrazy Ziemskiego przybrały charakterystyczny kształt wydłużonego prostokąta, w którego polu, niczym rozpięte, dramatyczne płachty, rozpościerały się aluzyjne pola koloru i faktury. Nosiły tytuły sugerujące związki z naturą, jednak górę w nich bierze zainteresowanie malarza kolorem i materią, traktowanymi autonomicznie, w oderwaniu od jakichkolwiek sugestii przedmiotowych. Te powróciły w znamiennym epizodzie z połowy lat 60., kiedy to artysta włączał w strukturę swych obrazów, często wtedy łączonych w Tryptyki, fotograficzne wizerunki twarzy ludzkich. Potem zarzucił ten proceder na rzecz dalszego rozwijania prób kolorystycznych, idących w kierunku ostrych kontrastów i niekiedy kakofonicznych zestawień. Pozostaje przy tym przy ustalonym jeszcze w latach 60. sposobie tytułowania i oznaczania prac (wielki, malowany do dziś cykl „Pejzaże“ z obrazami numerowanymi liczbą łamaną przez datę roczną).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2008-04-20 22 3 000 zł 3 000 zł N/A PLN USD EUR