IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: J.Tchórżewski 68 (sic)na odwrocie na płótnie p.d.: J.Tchórzewski 68 | „POSTAĆ W PŁONĄCYM KRAJOBRAZIE“
na krośnie nalepka galerii w Lokeren
Obraz jest jedną z najbardziej reprezentatywnych, metaforycznych kompozycji Jerzego Tchórzewskiego. Doskonałość warszatatu malarskiego, gra intensywnych kolorów i światła dopełniona gęstą fakturą podkreśla przesłanie tego dzieła, jakim jest dramat samotności w metafizycznym świecie. Zarówno formalnie jak i ideowo jest bliski obrazowi "Grotołaz" ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, opisanemu i reprodukowanemu w "Przewodniku" (Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1998, s. 358) oraz, m.in. obrazom "Walka z motylem" i "Postać" (kat. wystawy w Zachęcie 1969, poz. 27 i 29).
Obraz wystawiany i opisany:
- Jerzy Tchórzewski malarstwo kwiecień 1969, ZPAP CBWA Zachęta, Warszawa 1969, kat. (wstęp M. Porębski) poz. 35.
Jerzy Tchórzewski:
Jerzy Tchórzewski w czasie wojny walczył w AK. Studiował w ASP w Krakowie w latach 1946-1951. W czasie studiów związał się z kręgiem Grupy Krakowskiej. Debiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948, w 1955 uczestniczył w wystawie w warszawskim Arsenale, gdzie zdobył nagrodę. W tym czasie mieszkał już w Warszawie, gdzie w 1954 podjął pracę pedagogiczną w ASP (przeszedł na emeryturę w 1998). Już od wczesnego, figuratywnego okresu twórczości (1948-1955), kiedy umieszczał postaci i fantastyczne stwory w wyimaginowanych pejzażach, odznaczał się zainteresowaniami i typem wyobraźni bliskiej surrealizmowi. W drugiej połowie 50. zaczął malować abstrakcyjne obrazy nasuwające na myśl kosmiczne kataklizmy i erupcje materii, rozjaśniane poszarpanymi liniami błyskawic kontrastujących z ciemnym tłem. Niekiedy w jego kompozycjach pojawiały się kształty ludzkie i zwierzęce. Zbieżność surrealizujących wizji Tchórzewskiego z równoległymi tendencjami malarstwa informel sprawiła, że w 1959 stowarzyszył się z międzynarodowym ruchem artystycznym Phases. W późniejszych latach artysta komplikował fakturę obrazów, wykorzystując m.in. właściwości schnięcia grubej warstwy farby, a w przypadku gwaszy - efekty zmiętego papieru. Od końca lat 70. podejmował chętnie tematykę religijną. Apogeum tego nurtu przypadło na lata 80., kiedy artysta związał się z niezależnym ruchem artystycznym, wystawiając często w kościołach i na pokazach prywatnych. W 1986 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-04-20 | 37 | 150 000 zł | 150 000 zł | N/A PLN USD EUR |