[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOBIETA W KRYNOLINIE, 1950-1951
Nr:
11428
Technika:
monotypia, papier
Wymiary:
11.5 cm x 6.7 cm
Cena wywoławcza:
6 000 zł
Cena uzyskana:
-
IInformacje o dziele:
KOBIETA W KRYNOLINIE, 1950-1951
z cyklu studiów lalek do sztuki Władysława Jaremy i Kornela Filipowicza Nowy Guliwer
11,5 x 6,7 cm (w świetle passe-partout)
Pracy towarzyszy certyfikat wystawiony przez krakowską galerię Zderzak, potwierdzający pochodzenie pracy od Kornela Filipowicza.
Teczka studiów kostiumowych i in. wzmiankowana w katalogu ze spisem oeuvre artystki:
- Maria Jarema. Katalog wystawy, Pałac Sztuki, Galeria Krzysztofory, Kraków XI 1962, s. 52, kat. 13.
W wymienionym wyżej katalogu pod poz. 13 wymieniona jest cała zawartość teczki studiów kostiumowych, wśród nich w 2 grupach (10 i 23 szt.) wzmiankowane są studia do sztuki Nowy Guliwer, przy czym technika grupy 10 szt. została określona jako rysunek ołówkiem, grupa 23 szt. - bez określenia techniki, obie - bez wymiarów. Dwie prace, podpisane: Projekt lalki do sztuki „Guliwer“ - 1951, ewidentnie monotypie, są reprodukowane w części ilustracyjnej katalogu na stronach nieliczbowanych - oferowana praca jest do nich uderzająco podobna.
Władysław Jarema (1896-1976), brat artystki, był aktorem, reżyserem i działaczem teatralnym, reformatorem szczególnie zasłużonym dla rozwoju teatru lalek jako równoprawnej dziedziny sztuki teatralnej. W sezonie 1950/51 przez trzy miesiące był dyrektorem Teatru Lalka w Warszawie (wycofał się ze względu na zły stan zdrowia). Projekty lalek Marii Jaremy mają niewątpliwy związek z tym epizodem z życia jej brata. Współautor...
z cyklu studiów lalek do sztuki Władysława Jaremy i Kornela Filipowicza Nowy Guliwer
11,5 x 6,7 cm (w świetle passe-partout)
Pracy towarzyszy certyfikat wystawiony przez krakowską galerię Zderzak, potwierdzający pochodzenie pracy od Kornela Filipowicza.
Teczka studiów kostiumowych i in. wzmiankowana w katalogu ze spisem oeuvre artystki:
- Maria Jarema. Katalog wystawy, Pałac Sztuki, Galeria Krzysztofory, Kraków XI 1962, s. 52, kat. 13.
W wymienionym wyżej katalogu pod poz. 13 wymieniona jest cała zawartość teczki studiów kostiumowych, wśród nich w 2 grupach (10 i 23 szt.) wzmiankowane są studia do sztuki Nowy Guliwer, przy czym technika grupy 10 szt. została określona jako rysunek ołówkiem, grupa 23 szt. - bez określenia techniki, obie - bez wymiarów. Dwie prace, podpisane: Projekt lalki do sztuki „Guliwer“ - 1951, ewidentnie monotypie, są reprodukowane w części ilustracyjnej katalogu na stronach nieliczbowanych - oferowana praca jest do nich uderzająco podobna.
Władysław Jarema (1896-1976), brat artystki, był aktorem, reżyserem i działaczem teatralnym, reformatorem szczególnie zasłużonym dla rozwoju teatru lalek jako równoprawnej dziedziny sztuki teatralnej. W sezonie 1950/51 przez trzy miesiące był dyrektorem Teatru Lalka w Warszawie (wycofał się ze względu na zły stan zdrowia). Projekty lalek Marii Jaremy mają niewątpliwy związek z tym epizodem z życia jej brata. Współautor...
więcej
Maria Jarema:
Maria Jarema studiowała rzeźbę pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w ASP w Krakowie w latach 1929-1935. W czasie studiów wstąpiła do "Grupy Krakowskiej" tzw. pierwszej (1933-1937). Za lewicowe poglądy i działalność polityczną była wraz z innymi członkami grupy represjonowana przez władze, m. in. czasowo pozbawiono ją członkostwa w Związku Plastyków. W latach 30. współpracowała jako aktorka i scenograf w teatrem "Cricot" swego brata Józefa Jaremy i teatrem kukiełkowym Adama Polewki. W 1937 wyjechała do Paryża na Wystawę Światową i przebywała tam przez 4 miesiące. W czasie II wojny była szatniarką w kawiarni Domu Plastyków, nastepnie pracowała w warsztacie lalek artystycznych Rady Głównej Opiekuńczej w Krakowie. Po wojnie związała się z Grupą Młodych Plastyków, skupioną wokół Tadeusza Kantora, która w 1957 ukonstytuowała się jako nowa (druga) "Grupa Krakowska". W okresie socrealizmu nie brała udziału w oficjalnym życiu artystycznym. Współpracowała jako scenograf z teatrem "Cricot 2" Kantora (1956-1957). W 1957 została laureatką Nagrody m. Krakowa, w 1958 otrzymała nagrodę Towarzystwa Przyjaźni Włosko-Polskiej im. Francesco Nullo na XXIX Biennale w Wenecji. Zajmowała się początkowo rzeźbą, po wojnie głównie malarstwem, często łączonym z grafiką (tempera z monotypią). Jej abstrakcyjne kompozycje, eksplorujące problem ruchu i przestrzeni, układają się w cykle ("Postaci", "Wyrazy", "Chwyty", "Penetracje", "Rytmy" i in.). Prace te należą do najważniejszych dokonań polskiej sztuki lat 50., wyprzedzając podobne poszukiwania sztuki kinetycznej i op-artu na świecie (m. in. Victora Vasarely'ego, którego poznała w 1956 w Paryżu). Artystka zajmowała się też scenografią i grafiką użytkową (plakat, ilustracja książkowa i prasowa) oraz publicystyką.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-04-20 | 83 | 6 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |