IInformacje o dziele:
Na odwrocie napis atramentem:
Projekt ten olejny na Kurtynę do teatru miejskiego | w Krakowie otrzymałem jako twórca i kierownik tego | gmachu od autora Henryka Siemiradzkiego w czasie | jego i mego pobytu w Wiedniu w r. 1894 z jego własnych | rąk - co niniejszem stwierdzam. | Kraków D. 15 Grudnia 1919 r.- | Jan Zawiejski architekt | naczelnik Budownictwa lądowego miejskiego | starszy Radca Budownictwa , obok pieczęć Jana Zawiejskiego, poniżej: Akt niniejszy sporządził i napisał | p. Jan Zawiejski w mej obecności, co jako | świadek niniejszym stwierdzam | Kraków dnia 15/12 | 1919 r. Profesor Feliks Kopera
W roku 1892 ogłoszono w Krakowie otwarty konkurs na wielką kurtynę do budowanego właśnie nowego teatru miejskiego. Wzięło w nim udział sześciu artystów - wśród nich także S. Wyspiański i J. Mehoffer. Konkurs nie przyniósł jednak rezultatu i żadnej z nadesłanych prac nie wybrano do realizacji. Wówczas zwrócono się do - przebywającego w Rzymie - Henryka Siemiradzkiego, który następnie podjął się namalowania kurtyny i to tylko za cenę kosztów własnych, bez żadnego honorarium. Był to kolejny, po Pochodniach Nerona, dar artysty dla miasta. Pierwsze projekty zamierzonego dzieła Siemiradzki przedstawił w lipcu 1892.
I...
Henryk Siemiradzki:
Henryk Siemiradzki (Pieczeniegi (Biełgorod), koło Charkowa 1843 - Strzałkowo k. Częstochowy 1902) - wybitny malarz-akademik; początkowo uczeń malarza Dymitra Bezperczego w Charkowie, absolwent wydziału przyrodniczego Uniwersytetu w Charkowie – od 1864 kształcił się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Za prace studenckie otrzymał pięć srebrnych i dwa złote medale.
W 1871 jako stypendysta Akademii, wyjechał do Monachium, gdzie przebywał przez rok, studiując samodzielnie i utrzymując kontakty z tamtejszą kolonią artystów polskich.
Od roku 1872 stale mieszkał w Rzymie; początkowo miał pracownię przy via Margutta, a od 1884 we własnym pałacyku przy via Gaetta. Uhonorowany członkostwem europejskich Akademii – św. Łukasza w Rzymie (1880), Akademii w Petersburgu, Berlinie, Sztokholmie, Paryżu, Turynie, wielokrotnie nagradzany medalami na wystawach, odznaczany orderami państwowymi (m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia), cieszył się wielkim uznaniem i sławą.
Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w roku 1879 podarował miastu Krakowowi sławny swój obraz Świeczniki chrześcijaństwa, dając początek zbiorom Muzeum Narodowego.
Namalował kurtyny do teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900; dar artysty dla miasta).
Tematów do swych obrazów szukał przede wszystkim w starożytności; w historii, życiu i mitach dawnej Grecji czy Rzymu. Ale tworzył także sceny religijne (Wniebowstąpienie), obrazy rodzajowe i portrety. Z mistrzowską techniką malował zarówno monumentalne, teatralnie inscenizowane i tłumnie zaludnione płótna, jak i kompozycje kameralne, osadzone bądź w scenerii antycznej, bądź w realiach współczesnych (Z wiatykiem, Z pociechą i pomocą).
Malował dekoracyjne plafony (Wiosna, Jutrzenka, Światło i ciemność), był autorem zespołu malowideł w cerkwi Chrystusa Zbawiciela w Moskwie 1875-1879).
Z upodobaniem malował pejzaż, traktowany bądź jako tło osadzonych w nim scen, a czasem jako samodzielny krajobraz pogrążony w zapadającym zmierzchu lub też opromieniony słońcem.
Ze szczególną maestrią odtwarzał efekty wywołane światłem przenikającym poprzez gałęzie drzew, które – jak pisał H. Sienkiewicz – rzucają mocny cień, wśród którego drgają złociste plamy, utworzone przez promienie słoneczne wciskające się między liście /.../ Nikt tak nie maluje tego ruchu promieni słonecznych, jak Siemiradzki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-06-01 | 21 | 60 000 zł | 96 000 zł | N/A PLN USD EUR |