Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

- 13 maja 2008

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SZKIC PEJZAŻU WŁOSKIEGO
Nr:
11659
Technika:
ołówek, papier
Wymiary:
26.7 cm x 18.2 cm
Cena wywoławcza:
0 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

26,7 x 18,2 cm (w świetle passe-partout)

l.d. oznaczony stemplem z faksymile podpisu artysty: HSiemiradzki (inicjały wiązane)

Szkic pejzażu włoskiego, mający liczne analogie wśród rysunków artysty; tę samą dynamiczną kreskę, ten sam swobodny sposób ruch ręki odnajdujemy, np. w jego szkicownikach (porównaj: Studium Frascati, repr. w cytowanym niżej katalogu, il.8). Prezentowany rysunek oznaczony jest stemplem z faksymile podpisu artysty, stemplem spotykanym także na innych jego rysunkach i szkicach olejnych, m.in. na Alegorii muzyki, olejnym studium do projektu kurtyny krakowskiego teatru (MNW; nr inw. MP 2049). Dwie takie pieczątki, z których odbijano autograf artysty znajdują się w zbiorach pamiątek po Siemiradzkim w Muzeum Narodowym w Krakowie. (patrz: - Henryk Siemiradzki jakiego nie znamy. Wystawa daru otrzymanego od Rodziny Artysty. [wstęp Z. Gołubiewowa], Muzeum Narodowe w Krakowie, czerwiec-sierpień 1980, s.nlb. dział „Przedmioty osobiste” nr kat.15 (nr inw. MNK 316 689/1-2)

Henryk Siemiradzki:

Henryk Siemiradzki (Pieczeniegi (Biełgorod), koło Charkowa 1843 - Strzałkowo k. Częstochowy 1902) - wybitny malarz-akademik; początkowo uczeń malarza Dymitra Bezperczego w Charkowie, absolwent wydziału przyrodniczego Uniwersytetu w Charkowie – od 1864 kształcił się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Za prace studenckie otrzymał pięć srebrnych i dwa złote medale.


W 1871 jako stypendysta Akademii, wyjechał do Monachium, gdzie przebywał przez rok, studiując samodzielnie i utrzymując kontakty z tamtejszą kolonią artystów polskich.
Od roku 1872 stale mieszkał w Rzymie; początkowo miał pracownię przy via Margutta, a od 1884 we własnym pałacyku przy via Gaetta. Uhonorowany członkostwem europejskich Akademii – św. Łukasza w Rzymie (1880), Akademii w Petersburgu, Berlinie, Sztokholmie, Paryżu, Turynie, wielokrotnie nagradzany medalami na wystawach, odznaczany orderami państwowymi (m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia), cieszył się wielkim uznaniem i sławą.
Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w roku 1879 podarował miastu Krakowowi sławny swój obraz Świeczniki chrześcijaństwa, dając początek zbiorom Muzeum Narodowego.
Namalował kurtyny do teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900; dar artysty dla miasta).

Tematów do swych obrazów szukał przede wszystkim w starożytności; w historii, życiu i mitach dawnej Grecji czy Rzymu. Ale tworzył także sceny religijne (Wniebowstąpienie), obrazy rodzajowe i portrety. Z mistrzowską techniką malował zarówno monumentalne, teatralnie inscenizowane i tłumnie zaludnione płótna, jak i kompozycje kameralne, osadzone bądź w scenerii antycznej, bądź w realiach współczesnych (Z wiatykiem, Z pociechą i pomocą).
Malował dekoracyjne plafony (Wiosna, Jutrzenka, Światło i ciemność), był autorem zespołu malowideł w cerkwi Chrystusa Zbawiciela w Moskwie 1875-1879).
Z upodobaniem malował pejzaż, traktowany bądź jako tło osadzonych w nim scen, a czasem jako samodzielny krajobraz pogrążony w zapadającym zmierzchu lub też opromieniony słońcem.
Ze szczególną maestrią odtwarzał efekty wywołane światłem przenikającym poprzez gałęzie drzew, które – jak pisał H. Sienkiewicz – rzucają mocny cień, wśród którego drgają złociste plamy, utworzone przez promienie słoneczne wciskające się między liście /.../ Nikt tak nie maluje tego ruchu promieni słonecznych, jak Siemiradzki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2008-05-13 0 0 zł - N/A PLN USD