[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
GĘSIARKA, 1877
Nr:
11650
Technika:
olej, deska
Wymiary:
23.8 cm x 17.8 cm
Cena wywoławcza:
37 000 zł
64 000 zł
IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: WSzerner | Monachium | 1877Na odwrocie obrazu p.g. napis: 7750. Pośrodku stempel: Filiale H.E. MAGNUS & Comp. | Fritz Schachinger | München. Na tzw. „plecach“ nalepka Galerie Hassold w Augsburgu.
zobacz obraz w ramie
Obraz jest autorską wersją wcześniejszej kompozycji (rysunku ?), znanej z drzeworytniczej reprodukcji zamieszczonej w roku 1874 w tygodniku „Kłosy“, a przedstawiającej tę samą gęsiarką - „młode dziewczę wiejskie“ zwijające wieniec z polnych kwiatów. Dziewczyna „zajęta pilnie swą pracą dobiera troskliwie barw rozmaitych dla ozdobniejszej wiązanki. Obok niej stoją dwojaki, /.../ a na ściernisku rolnym widzimy stadko gęsi.“ (porównaj: r., Gęsiarka, [w:] „Kłosy“ z dn. 18 (30) lipca 1874, nr 474, tekst s. 75, il. na s. 72).
Władysław Szerner:
Władysław Szerner - malarz, ilustrator i rysownik - wychowanek Instytutu Szlacheckiego, od 1862 kształcił się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Rafała Hadziewicza, Aleksandra Kamińskiego, Christiana Breslauera i Marcina Zaleskiego. W 1865 wyjechał do Monachium i rozpoczął studia w tamtejszej Akademii, m.in. u Alexandra Wagnera, Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera. Przyjaźnił się z Józefem Brandtem, którego dzieła wielokrotnie przenosił na techniki graficzne, reprodukowane później w warszawskich czasopismach „Kłosach“ i „Tygodniku Ilustrowanym“. Jemu zawdzięczamy rysunek przedstawiający wnętrze pracowni Brandta pełnej wschodnich dywanów, starej broni, tarcz, elementów strojów, rzędów końskich, siodeł, czapraków, kilimów, teorbanów czy bandurek, które służyły jako rekwizyty przy malowaniu obrazów. Pracownie obu artystów sąsiadowały ze sobą, mógł więc Szerner wykorzystywać potrzebne przy malowaniu przedmioty. Swoim realistycznym malarstwem tematycznie i formalnie nawiązywał do twórczości Brandta. Malował epizody z wojen szwedzkich - liczne zwiady, pochody lisowczyków czy pancernych, potyczki z Tatarami i Kozakami. Malował też polowania i „sceny rodzajowe pełne prawdy i wdzięku; nasze targowice, karczemki, popasy, pochwycone szczęśliwie z natury“ (J. I. Kraszewski). Malował motywy krakowskie
i obrazy z Huculszczyzny, dokąd często wyjeżdżał. Towarzyszył Brandtowi w podróżach na Ukrainę i Wołyń, bywał w Orońsku, jego majątku pod Radomiem. W latach 1874-1909 był członkiem monachijskiego Kunstvereinu, biorąc brał udział w jego wystawach. Swoje prace nadsyłał także na wystawy do Krakowa, Lwowa i Warszawy. Obrazy artysty cieszyły się zawsze dużym powodzeniem; dzisiaj jeszcze większość z nich znajduje się w prywatnych zbiorach za granicą.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-06-15 | 12 | 37 000 zł | 64 000 zł | N/A PLN USD |