IInformacje o dziele:
Wzdłuż lewej krawędzi napis atramentem określający żądana cenę obrazu: to be sold 5.000 fr
Prezentowany Portret młodej kobiety, obraz z prywatnej kolekcji w Ameryce, wypłynął ostatnio na jednej aukcji w Stanach Zjednoczonych. W Polsce dotychczas nieznany, nie był tu nigdy publikowany ani wystawiany. Powstał w Paryżu, skąd Boznańska wysłała go na którąś z wystaw w Carnegie Institute w Pittsburghu. W okresie 1905-1928 uczestniczyła w nich wielokrotnie, ale enigmatyczny spis wystawionych prac artystki nie zawsze pozwala na bliższe ich określenie.
Wśród wystawionych obrazów, dwukrotnie - w roku 1913 i 1921 - powtarza się tytuł "Portrait of a Young Woman", odpowiadającym francuskiemu "Portrait de jeune femme", figurującemu na nie datowanej nalepce wystawowej na odwrocie naszego obrazu. Ponieważ regulamin wystaw w Carnegie Institute...
Olga Boznańska:
Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-10-19 | 88 | 480 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |