Agra Art | Aukcje

- 16 listopada 2008

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ŚLADY KANIBALA, 1975
Nr:
12026
Technika:
collage (kości, tiul, utwardzona tkanina, olej)
Wymiary:
52.5 cm x 38 cm
Cena wywoławcza:
23 000 zł
Cena uzyskana:
25 000 zł

IInformacje o dziele:

collage, płótno, oprawiony w gablotę
sygnowany p.d: Stern | 975

na odwrocie na płótnie dwie nalepki: śr.g.: nalepka z danymi obrazu, p.d.: z wystawy indywidualnej w Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, 1977, nr kat. 19.

Obraz był wystawiany i wzmiankowany:

- Jonasz Stern, BWA Białystok, marzec 1976;
- Jonasz Stern, Dom Kultury Świdwin, kwiecień-maj 1976;
- Jonasz Stern, BWA Koszalin, czerwiec 1976.

Wszystkim wymienionym wystawom towarzyszył katalog (bez spisu prac) ze wstępem Heleny Blum.
Na podstawie dokumentów wystawy zachowanych w BWA w Koszalinie Józef Chrobak opracowując kalendarium zamieszczone w katalogu wystawy Jonasz Sterna w krakowskim Pałacu Sztuki (Wystawa jubileuszowa, styczeń-luty 1985) podał spis wszystkich prac, które eksponowano na wyżej wymienionych wystawach (poz. 23. s. 31).
- Jonasz Stern, Muzeum Mikołaja Kopernika Frombork sierpień-wrzesień 1977, kat. (wstęp Róża Maliszewska) poz. 19;
- Jonasz Stern, Galeria Zapiecek Warszawa 19 II – 10 III 1979.

Jonasz Stern:

Jonasz Stern pierwsze lekcje malarstwa pobierał prywatnie we Lwowie w 1922. Od 1928 uczył się w Wolnej Szkole Malarstwa Ludwiki Mehofferowej w Krakowie, a następnie w latach 1929-1935 studiował w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów w najbliższym kręgu Sterna i z jego udziałem zawiązała się Grupa Krakowska (zwana „pierwszą“, w odróżnieniu od powojennej, działającej do dziś, do której Stern także należał). Za przynależność i działalność w Komunistycznej Partii Polski artysta był represjonowany, w 1938 trafił do obozu w Berezie Kartuskiej. Podczas okupacji sowieckiej we Lwowie, gdzie znalazł się na początku wojny, włączył się w życie artystyczne Zachodniej Ukrainy, uczestniczył w wystawach itd. Pod okupacją niemiecką przebywał w getcie. Przypadkiem ocalony podczas rozstrzelania, uciekł na Węgry, gdzie doczekał końca wojny. Po powrocie do Krakowa związał się z Grupą Młodych Plastyków skupionych wokół Tadeusza Kantora. W latach 1954-1974 był pedagogiem krakowskiej ASP. W początkowej, przedwojennej fazie twórczości wywierały nań wpływ awangardowe kierunki w sztuce, głównie kubizm i ekspresjonizm. W latach 40. tworzył swe pierwsze kompozycje abstrakcyjne, niekiedy wykorzystując technikę dekalkomanii, co zbliżało wyraz jego prac do surrealizmu. Nadal jednak nie unikał abstrakcji geometrycznej. W okresie socrealizmu, podobnie jak inni artyści z jego kręgu, nie zgłosił akcesu do oficjalnego życia artystycznego, prowadząc swe eksperymenty w izolacji od publiczności i krytyki. Po 1956, wraz z nadejściem sztuki informel, a następnie malarstwa materii, wykrystalizowała się i forma malarstwa Sterna. Zaczął tworzyć reliefowe struktury, w których wykorzystywał rybie szkielety, skóry, kości i inne odpadki organiczne. Układał je w fantastyczne „pejzaże“, które pokrywał farbami i zamykał w gabloty, czasem specjalnie opracowane. Ten typ prac stał się powszechnie rozpoznawalnym wyróżnikiem sztuki Sterna, również wtedy, gdy zamiast rybich odpadków zaczął zamykać w gabloty fotografie, tkaniny, czasem nadpalone, a także inne symboliczne przedmioty, odnoszące się do dramatycznej przeszłości - jego własnej i narodu żydowskiego. Opatrywał swe prace wieloznacznymi lub metafo-rycznymi tytułami, które wzmacniały ich wymowę.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2008-11-16 19 23 000 zł 25 000 zł N/A PLN USD EUR