IInformacje o dziele:
Na odwrocie na lewej listwie blejtramu napis autorski:ZBIGNIEW MAKOWSKI 100 x 80 | -WARSZAWA-; nalepka: 2311 Cotner Avenue | CART AND CRATE | Los Angeles 90064 | Telephone: 478-5058 | CC 26–568 | 2 (w kółku)
Różnorodne w swym wyrazie, często trudne w odbiorze malarstwo Zbigniewa Makowskiego nie sposób przypisać do jednego nurtu czy kierunku. Włącza on do swej sztuki elementy mitologii, motywy dawnych kultur, poezję, zestawia znaki i teksty.
Każdy, podobnie jak obraz Słońca, jest indywidualnym, przemyślanym przekazem. W jednym z wywiadów artysta powiedział: „Traktuję moje malarstwo jako zaproszenie do własnego widzenia, przeżywania, rozumienia i śnienia świata... Chciałbym wprawić człowieka, oglądającego mój obraz, w stan ekstazy, poruszenia emocjonalnego, odmiennego od emocji, które przeżywa na co dzień“.
[K. Nastulanka, Gdzie czekają niespodzianki. Rozmowa ze Zbigniewem Makowskim, Polityka, 1978, nr 51, s. 6]
Zbigniew Makowski:
Zbigniew Makowski (Warszawa 31 I 1930 - Warszawa 19 VIII 2019) studiował w ASP w Warszawie w latach 1950-1956, dyplom uzyskał w pracowni Kazimierza Tomorowicza. Początkowo skłaniał się ku surrealizmowi - podczas pobytu w Paryżu w 1962 zetknął się z André Bretonem i międzynarodowym ruchem Phases. Jednak decydujący wpływ na wyraz jego sztuki wywarły pozamalarskie zainteresowania, jakim się oddaje. Jest literatem, poetą, erudytą, zwłaszcza zaś znawcą szerokiego spektrum filozofii i wiedzy tajemnej wielu kultur. Znawstwo to wykorzystuje w swoich pracach malarskich, rysunkowych, a także w unikatowych książkach, które własnoręcznie wykonuje na specjalnie preparowanych papierach. W swych pracach nawarstwia symbole, cytaty i znaczenia w nieczytelny, zdawałoby się, chaos. Wypada jednak wierzyć krytykom, którzy twierdzą, iż prace Makowskiego otwierają przed cierpliwym i intelektualnie przygotowanym „czytelnikiem“ świat swoistej narracji. Sam artysta zaś zwraca uwagę na „permutacyjną“ strukturę swych prac, w których rozmaite cytaty i odniesienia kulturowe przeplatają się z jego prywatną ikonografią. Tak czy inaczej, z pewnością w pracach Makowskiego da się wyróżnić pewien „alfabet“ wizualno-symboliczny, którego elementy pojawiają się w nich stale w różnych konfiguracjach. Należą doń np. takie wizerunki, jak klucz, drabina, studnia, mandala, kielich itp. Otaczają je napisy, często łacińskie, a także pojedyncze cyfry, litery, ornamenty. Określił je ktoś jako rebusy o wielkiej urodzie, które można odczytywać, można też kontemplować. Od roku 1982 artysta przestał wystawiać, ale nie tworzyć. Powstają wówczas prace będące rodzajem nowoczesnego notatnika, rozpoczętego jeszcze w latach 60., do którego artysta powraca z nowymi przemyśleniami. Artysta jest laureatem wielu nagród, m.in. Nagrody Krytyki Artystycznej im. Norwida (1973) i Nagrody im. Jana Cybisa (1992). Jego wielka kompozycja "Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebus" (1973-1980) zdobi genewską siedzibę ONZ jako dar rządu polskiego.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-11-16 | 44 | 55 000 zł | 55 000 zł | N/A PLN USD EUR |