Agra Art | Aukcje

- 16 listopada 2008

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
OSTATNI TOAST, 1982
Nr:
12042
Technika:
instalacja
Wymiary:
51.3 cm x 42 cm
Cena wywoławcza:
6 000 zł
Cena uzyskana:
9 000 zł

IInformacje o dziele:

na odwrocie: „Ostatni Toast“ | Hasior Wł. | 1982 | XII-24. | Krzysztofowi Wspania | łemu | Szczęścia | na Zawsze! | HWł.

Władysław Hasior odnalazł drogę do sztuki nowoczesnej poprzez kulturę najbliższą mu, lokalną, peryferyjną. Prowadziła poprzez akceptację całego znanego mu obszaru kultury, zarówno kultury tzw. wysokiej, którą poznawał w szkole, na uczelni, jak też tej małomiasteczkowej, ludowej, nawet kiczu z całym jego bezguściem. W pracach Hasiora, w których tworzywem były różnorakie materiały, pochodzące z różnych światów, zwyczajne przedmioty, często rupiecie, nabierały one nowych znaczeń. Szkłem jako materiałem wkomponowanym w swoje ambalaże Hasior zaczął się interesować już na początku lat 60-tych. Idea prezentowanej pracy ma swój późniejszy odpowiednik w latach 90-tych. W recenzji wystawy Hasiora w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2005 roku czytamy: „...Ostatni toast [...] osobiste rozliczenie Hasiora z alkoholem, przyczyną jego chorób, to obtłuczony kieliszek, z którego wylewa się krew, „przybita“ ćwiekiem do tła.“ [Monika Małkowska, Potęga marzeń, „Rzeczpospolita“ z dn. 30 VI 2005]

Władysław Hasior:

Władysław Hasior (Nowy Sącz 1928 - Kraków 1999) studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie w latach 1952-1958. W 1959 przebywał na stypendium w Paryżu, odbywał podróże po Europie. W latach 1957-1968 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-1971 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog w tamtejszej PWSSP. 


Od 1957 tworzył assemblages. W 1960 zaczął odlewać w cemencie formy wydrążone w ziemi, co stało się podstawą niektórych jego późniejszych realizacji plenerowych. W 1965 powstały pierwsze „Sztandary“ i pierwsze projekty szklanego pomnika (nigdy nie zrealizowanego). Od 1969 artysta łączył niektóre swe realizacje pomnikowe z akcjami efemerycznymi („Golgota“, Montevideo 1969, „Słoneczny rydwan“, Sodertalje 1972, „Pochód sztandarów“ i „Płomienne ptaki“, Łąck 1973, „Ogniste ptaki“, Szczecin 1975, „Płomie-nne ptaki“ II wersja, Koszalin 1977, „Płonące sztandary“, Drawsko Pomorskie 1979). Zrealizował pomniki: „Ratownikom górskim“, Zakopane 1959 (wspólnie z uczniami Szkoły Kenara), „Pamięci rozstrzelanych zakładników“, Zakopane-Kuźnice 1964, „grający“ pomnik na przełęczy Snozka k. Czorsztyna 1966, „Tym, co walczyli o polskość i wolność ziem Pomorza“, Koszalin 1978-1980.

Równolegle ze „Sztandarami“ i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. znaczącym wątkiem twórczości artysty stały się „Portrety“, wykonywane w technice assemblage’u i collage’u. Wystawiał od 1961, w latach 1963-1965 związany był z międzynarodowym ruchem Phases.

Przełomową rolę w upowszechnieniu jego sztuki poza granicami Polski miała indywidualna wystawa w Moderna Museet w Sztokholmie w 1968. Brał udział w Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971, w Biennale w Wenecji w 1970, w Festiwalu w Edynburgu w 1972 i innych prestiżowych przeglądach międzynarodowych. Mieszkał i tworzył w Zakopanem, gdzie od 1985 działa autorska galeria jego prac - dziś oddział Muzeum Tatrzańskiego.

W 2005 roku Muzeum Narodowe w Warszawie zorganizowało wielką, monograficzną wystawę artysty.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2008-11-16 17 6 000 zł 9 000 zł N/A PLN USD EUR