Agra Art | Aukcje

- 16 listopada 2008

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PEJZAŻ 31/92, 1992
Nr:
12123
Technika:
akryl, płótno
Wymiary:
100 cm x 85 cm
Cena wywoławcza:
20 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany l.d.: RAJMUND ZIEMSKI 92.
Na odwrocie na płótnie napis autorski: RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAŻ 31/92 | 100 x 85
Pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę.

Malowany na początku lat 90. obraz charakteryzuje się rozdrobnieniem formy poprzez zastosowanie drobnych, różnorodnie skoncentrowanych plamek koloru. Tworzą one dwa zwarte zespoły barwne, zawieszone w przestrzeni i drgające subtelnym światłem. Ten sposób traktowania umownego pejzażu, który inspirował artystę przez lata, jest typowy dla tego okresu twórczości. Z czasem mocne, fakturowe formy i jednorodne, szerokie smugi barwne zastąpią delikatne dotknięcia pędzla.


Rajmund Ziemski:

Rajmund Ziemski (Radom 1930 - Warszawa 2005) studiował malarstwo w latach 1949-1955 pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku dyplomowym wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1958 wykłada w macierzystej uczelni, prowadząc w niej pracownię malarstwa, jedną z najchętniej wybieranych przez studentów jako pracownia dyplomowa. Prowadzący ją profesor jest również autorytetem artystycznym, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu abstrakcji niegeometrycznej w polskim malarstwie powojennym. We wczesnym cyklu „Ptaki“ (1957-1958) operował kształtami bardzo uproszczonymi, malowanymi impasto na tłach zazwyczaj ciemnych, często o bogatej fakturze. Od początku lat 60. obrazy Ziemskiego przybrały charakterystyczny kształt wydłużonego prostokąta, w którego polu, niczym rozpięte, dramatyczne płachty, rozpościerały się aluzyjne pola koloru i faktury. Nosiły tytuły sugerujące związki z naturą, jednak górę w nich bierze zainteresowanie malarza kolorem i materią, traktowanymi autonomicznie, w oderwaniu od jakichkolwiek sugestii przedmiotowych. Te powróciły w znamiennym epizodzie z połowy lat 60., kiedy to artysta włączał w strukturę swych obrazów, często wtedy łączonych w Tryptyki, fotograficzne wizerunki twarzy ludzkich. Potem zarzucił ten proceder na rzecz dalszego rozwijania prób kolorystycznych, idących w kierunku ostrych kontrastów i niekiedy kakofonicznych zestawień. Pozostaje przy tym przy ustalonym jeszcze w latach 60. sposobie tytułowania i oznaczania prac (wielki, malowany do dziś cykl „Pejzaże“ z obrazami numerowanymi liczbą łamaną przez datę roczną).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2008-11-16 53 20 000 zł - N/A PLN USD EUR
2009-11-22 34 15 000 zł - N/A PLN USD EUR