IInformacje o dziele:
Obraz należy do większego cyklu pt. „Tablice dydaktyczne“ z lat 1987-1988, w którym artysta próbował zawrzeć - w nieco prześmiewczy i autoironiczny sposób - sumę wiedzy z różnych dziedzin. W tym celu wykorzystywał ilustracje, ryciny, wykresy itp. ze słowników i encyklopedii, kompilując z nich rozbudowane i wieloznaczne kompozycje poświęcone kulturze, historii, filozofii itp. Nagromadzenie szczegółów, alogiczne i natrętne, miało też w zamyśle autora ewokować zmęczenie współczesnego człowieka nadmiarem informacji i „encyklopedycznej“ wiedzy. Cechy te znamionują inne znane prace z tego cyklu, jak "Rzeźba grecka i egipska", "W kręgu kultury europejskiej", "Okno romantyczne". Artysta wykonał również cykl rysunkowy z motywem stłoczonych portretów różnych osobistości.
Praca była wystawiana i reprodukowana:
- Ars auro prior. Wystawa - sprzedaż, [org.] Polski Dom Aukcyjny, P.P. Desa Stary Rynek 48, [Poznań] 21-28 XI 1988, repr. b.;
- Włodzimierz Pawlak. Tablice dydaktyczne, Pawilon SAPR, Warszawa 1989; repr. czarno-biała przy recenzjach: Dorota Jarecka, Dydaktyka i analiza, „Res Publica“ 1989 nr 6, s. 133; Jan Michalski, Pawlak ma rosyjską duszę, „Magazyn Artystyczny“ 1989 nr 2, s. 3.
- Dialog [część 1. polsko-niemieckiej wystawy], Wilhelm-Lehmbruck-Museum,...
Włodzimierz Pawlak:
Włodzimierz Pawlak (Korytów k. Żyrardowa 1957, mieszka w Korytowie) studiował Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego, u którego uzyskał dyplom w 1985. Był już wtedy członkiem Gruppy, najważniejszego ugrupowania młodych neoekspresjonistów, zawiązanego w końcu 1982 i działającego do 1992. Od 1986 uczy malarstwa na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego macierzystej uczelni. Jako członek Gruppy wpisywał się w szerszy nurt niezależnego życia artystycznego lat 80., dając niejednokrotnie wyraz swym poglądom na sprawy polityczne i społeczne okresu stanu wojennego. Czynił to w poezji i pismach teoretycznych (publikowanych głównie na łamach pisma Gruppy „Oj dobrze już“), ale przede wszystkim w malarstwie. Początkowo sięgał po jednoznaczne symbole i metafory jak w cyklu „Świnie“ (1983) czy w obrazach z motywem pięcioramiennej gwiazdy. Cykl obrazów dyplomowych pt. „Obrazy zamalowane“ (1985) zastosował zabieg nakładania warstw farby. Było to oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych ha-seł na murach. Swego rodzaju wolty formalnej dokonał w cyklu „Tablice dydaktyczne“ (1987-1988), gdzie poszczególne warstwy przedstawienia są przezroczyste. Od 1989 tworzy jednorodne formalnie, niefiguratywne „Dzienniki“, które w wersji malarskiej powstają w wyniku rycia ołówkiem rzędów pionowych kresek w świeżej białej farbie. Równolegle powstają collages pod tym samym tytułem, składane z zużytych przedmiotów: tubek po farbach, zestruganych ołówków, biletów, rachunków itp. Wątkiem, który narasta od połowy lat 90., jest zainteresowanie sztuką i teorią konstruktywistów polskich i rosyjskich: Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego, Kazimierza Malewicza i innych. Artysta eksponował ostatnio cykl studiów formalnych i kolorystycznych, wynikających częściowo z tych zainteresowań, a częściowo już z własnego dorobku teoretycznego, pt. Przestrzeń logiczna obrazu z 2002 roku.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-11-16 | 68 | 35 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |