IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: Wierusz-Kowalski
Alfred Wierusz Kowalski we wczesnym okresie swej twórczości, jeszcze w czasie studiów w monachijskiej pracowni Józefa Brandta, wyraźnie nawiązywał do twórczości Mistrza - głównie poprzez przez wybór tematu, motywu, rekwizytu, ale też formalnie. Wśród powstałych wówczas prac noszących wyraźne znamię tej fascynacji przypomnieć można Ciekawą nowinę z 1875 czy Na zwiadach z 1877
| |||||||||||
Do tego rodzaju obrazów należy także prezentowany Rozjazd na kwatery, powstały zapewne około roku 1875. Za takim datowaniem przemawia porównanie z niemal analogiczną kompozycją reprodukowaną w roku 1876 w warszawskich „Kłosach“ (reprodukcja obok). Autor towarzyszącego jej artykułu podkreślał zwłaszcza świetnie uchwyconą atmosferę „czasów Paska“, nastrój i wygląd kresowego miasteczka „z drewnianymi budynkami, które przez swe wystawy i ganki, tak właściwy a wyłączny u nas prawie tylko, zachowały charakter... więcej
Alfred Wierusz-Kowalski: Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
|