IInformacje o dziele:
Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że przez lata mieszkał i pracował w Monachium, malował przede wszystkim obrazy osadzone w rodzimych, polskich realiach, a „przędzę swych pomysłów kompozytorskich snuł z życia wiejskiego, w których krajobraz, ludzie i konie grają równoważną rolę“. Dzieła te były wysoko cenione i poszukiwane na rynku sztuki, tak ze względu na „egzotyczny“ dla zachodnich odbiorców temat, jak i maestrię malarza. Często powtarzały się wśród nich pogodne motywy rodzajowe, przedstawiające radosną i „odświętną“ stronę życia wsi - weselne orszaki, korowody czy tzw. wesołe przejażdżki. Nierzadko występowały w nich także postaci w barwnych strojach krakowskich - w tym pełni temperamentu młodzi konni drużbowie - bądź uczestniczący w różnych wyjazdach czy powrotach z wesela, bądź występujący jako samodzielni bohaterowie obrazów artysty. Prezentowany tu dziarski Drużba miał swego towarzysza - Drużbę w krakowskiem - jadącego na siwym koniu, a przedstawionego w swoistym pendant naszego obrazu. Obaj Drużbowie znani są z reprodukcji zamieszczonych w warszawskim piśmie „Kłosy“ w roku 1889, w obu obrazach uderza dbałość o realia ludowego stroju, doskonała charakterystyka postaci i gestu młodych Krakowiaków, jak też świetnie uchwycona dynamika ruchu pędzących koni.
Obraz reprodukowany w:
- „Kłosy“ 1889, I półrocze, nr 1230 z dn.12 (24) stycznia 1889,...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-12-07 | 81 | 70 000 zł | 70 000 zł | N/A PLN USD |