IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Olga BoznańskaObraz pochodzi ze zbiorów włoskiego malarza Ulisse Caputo (1872-1948), działającego w Paryżu w latach 1900-35.
W prezentowanym portrecie, „klasycznym dla późniejszej twórczości Boznańskiej, uwagę przyciąga wnikliwie scharakteryzowana i dopracowana twarz modelki; ocieniona rondem kapelusza, z oczami badawczo patrzącymi na widza. Kontrastuje z nią szkicowo potraktowana sylwetka, wydobyta delikatnymi pociągnięciami pędzla.
Subtelną gamę zróżnicowanych w tonacji błękitów ożywiają plamy czystej żółci. W rozwiązaniu kolorystycznym całości istotną rolę odgrywa ugrowa tonacja podłoża. Cechy kompozycyjne, gama kolorystyczna oraz zastosowany warsztat /../ pozwalają datować powstanie tego portretu na lata 1925-1928.“
Wg ekspertyzy Elżbiety Charazińskiej (z dn. 23.09.2000)
Olga Boznańska:
Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-12-07 | 109 | 150 000 zł | 150 000 zł | N/A PLN USD |