IInformacje o dziele:
Na odwrocie ramy metalowa plakietka z napisem: C. BLECKEN | Spezialwerkstätte für Gemälde-Rahmen | MÜNCHEN 2, Kreittmayrstr.12.
„W twórczości Alfreda Wierusz-Kowalskiego tematyka rodzajowo-pejzażowa, osadzona w realiach polskiej prowincji, zajmuje wiele miejsca. [..] W latach osiemdziesiątych, dziewięćdziesiątych i później na kanwie wspomnień z dzieciństwa i młodości powstawały pogodne, pełne życia i temperamentu, niejednokrotnie zabarwione nutką humoru sceny wiejskich zalotów, „wesołych jazd“, wesel, wyjazdów do kościoła czy na jarmark z udziałem dziarskich parobków i hożych dziewcząt, opracowywane, ze względu na ich wielką popularność w niezliczonej ilości wariantów. Stroje przedstawianych postaci bywały nieco stylizowane bądź też inspirowane folklorem krakowskim. Bohaterem tych prac stał się również koń - charakterystyczny typ konia o dużym łbie i mocnym tułowiu, żwawo ciągnący sanki, bryczkę czy furmankę. Uchwycenie przez artystę zespołu cech, dzięki którym malowany przezeń koń postrzegany był jako polski, świadczy wymownie o jego dużej znajomości charakteru, budowy i ruchu tego zwierzęcia. Pocztarek ilustruje drobne wydarzenie z życia wiejskiego dworu - oto parobek, wysłany do miasta po listy i gazety, zabrał ze sobą ukochaną i teraz oboje, roześmiani, cieszą się swoim towarzystwem i przyjemną przejażdżką. Zakochana para w pełnym przestrzeni i powietrza jesiennym pejzażu, będącym wnikliwym studium natury,...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2001-03-18 | 16 | 220 000 zł | - | N/A PLN USD |
2008-12-07 | 79 | 176 000 zł | - | N/A PLN USD |