Agra Art | Aukcje

- 22 marca 2009

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET MARII STRZELECKIEJ, OK. 1870
Nr:
12463
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
51 cm x 38 cm
Cena wywoławcza:
200 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

Na odwrocie płótna napis ołówkiem (?): Marya Strzelecka.

Na krośnie atramentem: Marya Strzelecka. Ponadto na płótnie dwie duże nalepki z tekstami poświadczającymi autentyczność obrazu jako dzieła Jana Matejki:

  1. Oświadczenie inż. Erazma Barącza (1859-1929) - znawcy i zbieracza sztuki, naczelnika kopalni soli w Wieliczce; rękopis o treści: Poświadczam, że obraz przedstawiający portret kobiety z pro | filu z broszką kwadratową przed | stawia Maryę Strzelecką żonę górnika | z Wieliczki, która służyła u Jana Matejki jako kucharka i do | tego portretu Matejce pozowała. | Kraków 21.VI. 1924 | Inż. Erazm Barącz

  2. Oświadczenie Feliksa Kopery (1871-1952) - historyka sztuki, profesora UJ, dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie; maszynopis opatrzony stemplem i podpisem: Nie widzę powodu do kwestionowania powyższego oświadczenia Pana | Erazma Barącza co do autorstwa Jana Matejki. | W Krakowie, dnia 26. czerwca 1924 | Feliks Kopera | Dyrektor | Muzeum Narodowego.

W załączeniu także orzeczenie pani Barbary Kuczały, kustosza Domu Matejki w Krakowie z dnia 15 marca 1995, która potwierdzając autentyczność obrazu, datuje go na lata ok. 1870. Wskazuje równocześnie na ciekawą analogię - zabawną karykaturę przedstawiającą samego malarza, jego żonę Teodorę i służącą Marysię wnoszącą na tacy posiłek.

O obrazie, wystawionym w roku 1924 w warszawskim Domu Sztuki, anonimowy recenzent pisał, m.in.: „mistrzowska faktura obrazu,...

więcej

Jan Matejko:

Jan Matejko (Kraków 1838 - Kraków 1893) - najwybitniejszy polski malarz historyczny; studia malarskie rozpoczął pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza i W. K. Stattlera w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (lata 1852-1858). Następnie uczył się w Akademii monachijskiej u H. Anschütza (1859) i przez dwa miesiące w Akademii wiedeńskiej u C. Rubena (1860). Po studiach mieszkał i pracował w Krakowie. W 1873 objął stanowisko dyrektora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych, pełniąc tę funkcję aż do śmierci. Dużo podróżował - wielokrotnie wyjeżdżał do Paryża (w latach 1865-1880), Wiednia (1866-1888), w 1872 był w Konstantynopolu, a rok później w Pradze i Budapeszcie, odwiedzał również Włochy (1878-1879 i 1883). Był członkiem licznych akademii i towarzystw artystycznych m.in. Académie des Beaux-Arts (1873) i Instytutu Francuskiego (1874) w Paryżu, berlińskiej Akademii Sztuki (1874), Akademii Rafaelowskiej w Urbino (1878) i Künstlersgenossenschaft w Wiedniu (1888). W 1864 został członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie, w 1887 otrzymał doktorat filozofii honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Był twórcą wielkich i znanych płócien, m.in. Kazania Skargi, Rejtana, Unii Lubelskiej, Batorego pod Pskowem, Bitwy pod Grunwaldem, Hołdu Pruskiego czy Kościuszki pod Racławicami. Malował także portrety i - rzadziej - sceny religijne czy rodzajowe. Ważną rolę w jego twórczości odgrywał rysunek - artysta opracował, m.in. album Ubiory w Polsce od 1200 do 1795 oraz rysunkowy cykl Poczet królów i książąt polskich. W latach 1889-1891, wraz z zespołem uczniów, pracował nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie. W rodzinnym domu malarza, przy ulicy Floriańskiej w Krakowie od 1898 mieści się poświęcone mu muzeum - Dom Matejki (Oddział MNK).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2009-03-22 57 200 000 zł - N/A PLN USD EUR