[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SCENA ULICZNA W PARYŻU, OK 1892
Nr:
12531
Technika:
olej, deska
Wymiary:
28.7 cm x 36 cm
Cena wywoławcza:
130 000 zł
Cena uzyskana:
-
IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: A GierymskiNa odwrocie 7 nalepek Muzeum Narodowego w Warszawie (m.in. nalepka z numerem inwentarza MNW 182011).
W roku 1938 obraz wystawiony był w Muzeum Narodowym w Warszawie na monograficznej wystawie Aleksandra Gierymskiego.
W latach powojennych - złożony w Muzeum Narodowym jako depozyt prywatny - był czasowo eksponowany w galerii Malarstwa polskiego, a w roku 1951 pokazano go na Jubileuszowej wystawie prac Artysty. W grudniu 1988 został zwrócony właścicielowi.
Obraz wymieniony, opisany i reprodukowany w:
- Aleksander Gierymski 1850-1901. Katalog wystawy opracował Juliusz Starzyński, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa MCMXXXVIII, s. 30, nr kat. 60, tabl. 23 [wówczas własność min. Adama hr. Tarnowskiego w Sofii].
- Wystawa Jubileuszowa Aleksandra Gierymskiego 1850-1901, [wstęp J. Starzyński; przewodnik po wystawie: A. Jakimowicz, M. Porębski] Muzeum Narodowe w Warszawie, czerwiec-lipiec 1951, s. 30, nr kat. 33.
Aleksander Gierymski:
Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899)
i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2009-03-22 | 65 | 130 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |