Agra Art | Aukcje

- 22 marca 2009

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KĄPIACE SIĘ, OK. 1944
Nr:
12586
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50.5 cm x 60.5 cm
Cena wywoławcza:
22 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany na odwrocie na płótnie: CAZIEL

na płótnie napis flamastrem: BATALIONY Na blejtramie nalepka londyńskiej galerii Whitford Fine Art, gdzie w roku 1995 urządzono monograficzną wystawę artysty (Kąpiące były reprodukowane w towarzyszącym jej katalogu).

Obraz opisany w katalogu monograficznej wystawy prac artysty w Muzeum Narodowym w Warszawie: D.Monkiewicz, Caziel - Kazimierz Józef Zielenkiewicz 1906-1988, MNW 1998, s. 48, nr kat. 52.

Kazimierz Zielenkiewicz (Caziel):

Kazimierz Zielenkiewicz rozpoczął naukę w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w 1927 roku. W latach 1930-1936 studiował pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Władysława Skoczylasa. W 1932 wstąpił do założonej przez uczniów Pruszkowskiego Loży Wolnomalarskiej (od 1935 Loży Malarskiej). Wraz z członkami Loży wystawiał w Instytucie Propagandy Sztuki (1932-1937) i w Salonie Sztuki Czesława Garlińskiego (1934). W 1934 został członkiem Bloku Zawodowych Artystów Plastyków. W 1937 wyjechał na stypendium do Paryża. W 1940 osiadł wraz ze świeżo poślubioną malarką Lutką Pink w Aix-en-Provence, gdzie malował intensywne kolorystycznie, utrzymane w postimpresjonistycznej stylistyce pejzaże. Najsilniejszy wpływ na twórczość Zielenkiewicza wywarła wówczas sztuka Cézanne'a. W 1946 przeniósł się do Paryża. W tymże roku wziął udział w Międzynarodowej Wystawie Malarstwa Nowoczesnego w Musée d'Art Moderne. W 1947 odbyła się w Galerie Allard pierwsza indywidualna wystawa artysty. Wówczas Zielenkiewicz zaczął sygnować swe prace pseudonimem "Caziel". Z lat 1947-1949 pochodzą post-kubistyczne studia aktów o zawężonej gamie chromatycznej zdominowanej przez błękity, szarości i brązy oraz niewielkie obrazy inspirowane poetyką francuskiego surrealizmu i twórczością artystów z grupy Cobra. W latach 1948-1956 uczestniczył w Salonach Majowych. W 1948 nawiązał kontakty z Picassem. W tym czasie ujawnił się w malarstwie Zielenkiewicza wpływ biomorficznej abstrakcji Miró i Arpa. Znamienne dla okresu 1948-1956 były wielkoformatowe kompozycje, w których problem artykulacji przestrzeni, wewnętrznych rytmów kompozycyjnych, relacji wyobrażonych figur względem siebie i tła odgrywa kluczową rolę. W latach 1967-1970 Zielenkiewicz czerpał inspiracje z malarstwa Kazimierza Malewicza, studiując relacje pomiędzy geometrycznymi formami o czystych, żywych barwach i neutralnym, białym tłem. Zielenkiewicz uczestniczył wówczas w zbiorowych wystawach w Royal Academy of Art w Londynie (1968, 1970).
Duży zespół prac artysty znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, które w roku 1998 zorganizowało jego dużą wystawę monograficzną.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2009-03-22 83 22 000 zł - N/A PLN USD EUR