Agra Art | Aukcje

- 26 kwietnia 2009

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
WIECZORNA ROZMOWA, Z CYKLU SPORTOWCY, 1973
Nr:
12683
Technika:
olej, akryl, collage, płótno
Wymiary:
146 cm x 114 cm
Cena wywoławcza:
20 000 zł
Cena uzyskana:
21 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: 1973. E.DWURNIK., l.d.:”WIECZORNA | ROZMOWA” | CYKL: SPORTOWCY NR: XV .87

Na odwrocie na płótnie napis autorski: 1973 r. E.DWURNIK | XV ( w kółku), NR: 87.

Na płótnie i na blejtramie liczne (łącznie 6) nalepki wystawowe:

a) BWA Olsztyn „Eksponowano 1981 VII do I ”;
b) BWA Białystok – marzec 1979;
c) Styczeń 1983 – Dzieło Eksponowane na X prezentacji malarzy krajów socjalistycznych;
d) Autorska: „14-17.X.1973 R. | EDWARD DWURNIK | (XV) SPORTOWCY. | TYTUŁ – WIECZORNA ROZMOWA. | WYMIARY 146 x 114 cm. | TECHNIKA OLEJ, ACRYL, PŁÓTNO. | nr: 87.”
e) Studio Teatr Galeria – Pokaz 16 XII 74 – 15 I 75
f) BWA Słupsk –z danymi obrazu, nr inw.: BWA/O/382.


Obraz był wystawiany i opisany: - "Galeria Teatru Studio oraz Janusz i Maria Boguccy zapraszają do obejrzenia układu przestrzennego Dwurnik i Kalina", Teatr Studio, Warszawa, Pałac Kultury i Nauki, grudzień - styczeń 1975.
Na plakacie wystawy rysunek przedstawiający fragmenty obrazów Dwurnika z tytułami i numerami. W prawej części plakatu: „nr 87 Wieczorna rozmowa“.

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2009-04-26 76 20 000 zł 21 000 zł N/A PLN USD EUR