Agra Art | Aukcje

- 26 kwietnia 2009

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ILE DES MORTS (WYSPA UMARŁYCH), 1975
Nr:
12772
Technika:
gwasz, technika mieszana, papier
Wymiary:
62 cm x 47.5 cm
Cena wywoławcza:
15 000 zł
Cena uzyskana:
15 000 zł

IInformacje o dziele:

gwasz, tusze barwne, pióro, pędzel, flamaster, papier milimetrowy (5 osobnych prac naklejonych na papier pomalowany na czarno)
62 x 47,5 cm (w świetle passe-partout)

sygn. atramentem na dolnym fragmencie p.d.: Lebenstein 75

Montaż małych prac tuszem, akwarelą i gwaszem, których wspólnym motywem są wariacje na temat obrazu "Wyspa umarłych" Arnolda Böcklina, powstał w związku z wystawą indywidualną Jana Lebensteina „Hommage a Böcklin et Strindberg“, eksponowaną w Théâtre National de l’Odéon w Paryżu (17 II - 7 III 1976), a następnie w Galerie Présences w Brukseli (IV 1976).

Jan Lebenstein:

Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2009-04-26 64 15 000 zł 15 000 zł N/A PLN USD EUR