Agra Art | Aukcje

- 11 października 2009

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STARZEC PISZĄCY, 1781
Nr:
13225
Technika:
akwaforta, papier
Wymiary:
24.2 cm x 21.7 cm
Cena wywoławcza:
1 000 zł
Cena uzyskana:
4 800 zł

IInformacje o dziele:

24,2 x 21,7 cm (odcisk płyty)
sygnatura na rycinie, pionowo wzdłuż prawej krawędzi poza kompozycją: Norblin fecit 1781 Warsovie

Starzec piszący, rycina z roku 1781 to jedna najlepszych prac graficznych Norblina, który urzeczonego sztuką Rembrandta, „tropił nie tylko poszczególne elementy wizji swego mistrza, ale usiłował przeniknąć charakter całości tego fascynującego wzorca. Jest rzeczą charakterystyczną, że większość grafik Norblina stanowią nie kopie, lecz niezwykle sugestywne interpretacje atmosfery świata i sztuki Rembrandta” (A. Kępińska). Jest to „bezsprzecznie najpiękniejsza praca miedziorytnicza Norblina pod względem technicznym /../ Kompozycja zapożyczona jest z obrazu uchodzącego za dzieło Rembrandta lub jego szkoły [obecnie uznawany za dzieło Jana Lievensa] Płótno to, za czasów Norblina znajdowało się w Polsce /../ Nie można ukryć podziwienia dla znakomitego interpretatora [dzieła malarskiego]. Ciemne przestrzenie komnaty, obwieszonej ciężką oponą, ze stołem pośrodku, przy którym, stoi stary duchowny w krymce, w szerokiej szacie, wpisując coś do księgi przy mdłym świetle dwóch świec – są tak miękkie w zanikaniu i stopniowaniu światła, jakby tego nikt oprócz mistrza nie potrafił uzyskać. Przepysznymi dotknięciami igły przechodzi Norblin z plam jasnych do aksamitno-czarnych o nieuchwytnych krańcach – a na tym tle postać starca występuje jako niezwykłe, tajemnicze zjawisko”. (Z. Batowski; patrz niżej wykaz bibliografii)

Rycina...
więcej

Jan Piotr Norblin de La Gourdaine:

Jan Piotr (Jean Pierre) Norblin de la Gourdaine (Misy Faut-Yonne w Szwajcarii 1745 - Paryż 1830) – malarz, rysownik, grafik; Francuz działający w Polsce, związany z mecenatem książąt Czartoryskich, artysta szczególnie zasłużony dla rozwoju sztuki polskiej i malarstwa rodzajowego, osadzonego w polskiej rzeczywistości.

 

Kształcił się w Paryżu – początkowo u batalisty Francesca Casanovy, od 1769 w Académie Royale de Peinture et de Sculpture. W latach 1770-1771 uczył się jeszcze w École Royale des Eléves Protegés u Louisa M. Van Loo i Jean-Marie Vienna. Dużo podróżował, m.in. kilkakrotnie do Londynu (1772, 1773 i 1774). Tam zetknął się z księstwem Izabelą i Adamem Kazimierzem Czartoryskimi, dla których odtąd pracował, a w 1774 wraz z nimi przyjechał do Polski. Przebywał w rezydencjach Czartoryskich w Pałacu Błękitnym Warszawie, w Powązkach, w Wołczynie. Doradzał księżnej Izabeli Czartoryskiej przy projektowaniu parków w Powązkach i Puławach, a później także Helenie Radziwiłłowej w nieborowskiej Arkadii.

W 1790 artysta, wraz z Czartoryskimi, przeniósł się do Warszawy, gdzie w swojej pracowni kształcił grono uczniów, wśród nich Aleksandra Orłowskiego i Michała Płońskiego. Pracował też dla króla Stanisława Augusta. Później ponownie pracował dla Czartoryskich w Puławach. W 1804 wrócił do Francji, od 1807 mieszkał w Paryżu.



Norblin był artystą wszechstronnym – malował fête champêtre w typie rokokowego malarstwa francuskiego inspirowane twórczością Watteau I Fragonarda (Towarzystwo na wycieczce nad jeziorem), tworzył portrety, malował i rysował sceny rodzajowe oparte na uważnej obserwacji ludzi, codziennego życia, charakteru miasta czy pejzażu (Odpust na Bielanach pod Warszawą). Był kronikarzem różnych wydarzeń politycznych; sejmików, obrad Sejmu Wielkiego a także wydarzeń insurekcji kościuszkowskiej, których był świadkiem i uczestnikiem.
Przebywając w obozie wojskowym, malował powstańcze bitwy i potyczki (Bitwa pod Racławicami). Malował olejno i akwarelą, zajmował się malarstwem ściennym (fresk Jutrzenka na plafonie w Świątyni Diany w Arkadii).
Uprawiał grafikę; tworzył akwaforty inspirowane sztuką Rembrandta (Starzec piszący, Wskrzeszenie Łazarza). Już w Paryżu wykonał serię prac (rysunki i akwarele reprodukowane później jako barwne akwatinty), która znana jest jako Zbiór polskich ubiorów. Obrazy, rysunki i ryciny znajdują się w licznych muzeach, głównie w Polsce i we Francji. Największy zbiór rycin przechowywany jest w paryskiej Bibliothèque Nationale.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2009-10-11 10 1 000 zł 4 800 zł N/A PLN USD EUR