IInformacje o dziele:
sygn.p.d.: SIEDEM PŁOMIENI | NA KOLUMNACH | E.DWURNIK | 1990na odwrocie na płótnie napis autorski: 1990 | E.DWURNIK | NR: IX.554.| 1571 (w ramce) oraz słabo widoczna pieczątka zezwalająca na wywóz; na krośnie 2 niemieckie nalepki aukcyjne
Obraz wymieniony:
w spisie dołączonym do katalogu Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy (wstęp Agnieszka Morawińska, teksty Maria Poprzęcka, Łukasz Gorczyca, Michał Kaczyński, Bogusław Deptuła, Ewa Zamorska-Przyłuska) Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 2001
Edward Dwurnik tak skomentował „Siedem płomieni”: „Obraz odwołuje się do liczby siedem, jak siedem grzechów głównych, siedem filarów mądrości, siedem bram Jerozolimy. Rok 1990 był w Polsce pierwszym rokiem wolności. Siedem płomieni symbolizuje nadzieje ludzi z małych miasteczek na nadejście nieznanej, lepszej przyszłości, ale niektórzy z nich dźwigają krzyż zamiast nadziei. Oni wierzą w cierpienie.“
estymacja: 11 000 - 13 000
Edward Dwurnik:
Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2009-11-22 | 89 | 10 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |